• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOM.ALS over meerdere werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bigstefanus

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2014
Beste Helpers,

Ik probeer gegevens (die op een vaste plaats staan) over meerdere werkbladen op te tellen, als ze aan een bepaalde voorwaarde voldoen. Ik kom er echter met de SOM.ALS functie niet uit om aan 3D-verwijzing in de formule op te nemen.

In het bijgevoegde voorbeeldbestand wil ik in de werkblad ''optellen gegevens'' de gegevens uit de werkbladen tussen ''aa'' en '''bb'' optellen.

Ik hoop dat 't voorbeeld het een en ander duidelijk maakt. Omdat het om een voorbeeld gaat, staan er maar twee tabbladen tussen ''aa'' en ''bb''. In werkelijkheid zijn dit er tussen 20-50.

Alvast bedankt voor de moeite!

Stephan.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Helaas wel. Ben met VBA niet bekend.

Weet je misschien of 't überhaupt mogelijk is met een formule?

=SOMPRODUCT(SOM.ALS(INDIRECT("'"&lijst&"'!A4:A9");A3;INDIRECT("'"&lijst&"'!B4:B9")))

Je dient een lijst aan te maken met alle namen van de tabbladen waarover je wil sommeren en dit bereik geef je een naam waar je in de formule naar verwijst (in mijn geval dus 'lijst'). Zie Formules - Naam definieren

Laatst bewerkt:
Hoi Arrie23,

Opzich zou die formule kunnen, maar de namen van de tabbladen zijn variabel. Het Excel-bestand zal gebruikt worden als basis waarin verschillende gegevens van verschillende leveranciers opgeslagen (en berekend) worden. De tabbladen krijgen de naam van de leverancier, waardoor deze niet ''vast'' staan.

Met een eenvoudige macro zou je de lijst met namen van de tabbladen kunnen automatiseren en updaten (dan is het wel handig als het aantal tabbalden wel gelijk blijft):
Sub list_sheets()
Dim x As Integer
For x = 1 To Worksheets.Count
Cells(x, 1).Value = Worksheets(x).Name
Next x
End Sub

Maar dan ben je al met VBA bezig en kun je wellicht beter, zoals Sylvester al voorstelde, het geheel oplossen met VBA. Hiermee kan ik je echter onvoldoende helpen ivm onvoldoende VBA-kennis. Er zijn er echter genoeg die dit wel kunnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan