• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

=som.als (uitgebreid)

Status
Niet open voor verdere reacties.

geertverstraten

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2009
Ik heb een tourtoto gemaakt. Bij het algemeen klassement moet je de nummers 1 t/m 3 voorspellen.
Als je nummer 1 goed hebt voorspeld krijgt je 40 punten, nummer 2 goed is 30 punten, nummer 3 goed is 20 punten.
Heb je een renner niet op de goede plaats staan dan krijg je 10 punten (voorbeeld: je hebt Armstrong op nummer 2 staan, terwijl hij 3e is geworden).

Tot de volgende formule ben ik gekomen:
Code:
=SOM.ALS(Etappes!$F$90:$F$92;$B5;Puntentelling!$F$5:$F$7)...(Etappes!$F$90:$F$92;$B5;Puntentelling!$F$8)

Toelichting:

In deze cellen staan de nummers 1, 2 en 3
Code:
Etappes!$F$90:$F$92
De waarde waar naar gezocht moet worden
Code:
$B5
De puntentelling (40, 30, 20)
Code:
Puntentelling!$F$5:$F$7
De puntentelling (10)
Code:
Puntentelling!$F$8

Kan iemand mij verder helpen?

Ik ben het met Popipipo eens, een voorbeeldbestand kan wonderen doen.

Als ik het zo bekijk heb je niets aan de functie SOM.ALS maar meer aan een zoekfunctie. Bovendien is de formule die je geplaatst hebt niet goed opgebouwd.
Code:
SOM.ALS(bereik;criterium;[optelbereik])
(tussen vierkante haken is optioneel)

GeertVerstraten,

Als eerste natuurlijk welkom op dit forum. :thumb:
Ik heb geprobeerd jouw bestandje te openen maar de link werkt niet. (bij mij)
Heb je een bestandje wat je gewoon kunt posten? Eventueel een voorbeeld bestandje etc.
Waaarschijnlik zal een van bovenstaande helpers een perfecte oplossing voor je hebben.

Succes,
Martin

Beste Thankyou ;)

Ziehier het bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

Als ik het zo bekijk heb je niets aan de functie SOM.ALS maar meer aan een zoekfunctie. Bovendien is de formule die je geplaatst hebt niet goed opgebouwd.
Code:
SOM.ALS(bereik;criterium;[optelbereik])
(tussen vierkante haken is optioneel)

Met welke zoekfunctie zou het moeten lukken? Niet =som.als gebruiken?

Voorbeeld:
Op het tabblad Renners gebruik je ook de functie SOM.ALS maar die kun je vervangen door de VERT.ZOEKEN functie, mits je op het tabblad Etappes de puntentelling in de kolom naast de ritwinnaars zet. Dus naast de kolom met ritwinnaars (L) zet je in kolom M de puntentelling.

De formule ziet er dan zo uit:
Code:
=VERT.ZOEKEN(B5;Etappes!$L$5:$M$19;2;0)
Of onderstaande formule als je, in het geval er geen resultaat te vinden is, je niet de foutmelding #NB wilt zien. DE cel blijft dan gewoon leeg en zie je ook al die nullen niet.
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(B5;Etappes!$L$5:$M$19;2;0));"";VERT.ZOEKEN(B5;Etappes!$L$5:$M$19;2;0))
De formule zoekt B5 (Renners) in Etappe L5:M19 tweede kolom (is dus kolom M) en komt dus uit op 7.

Op deze manier kun je ook laten zoeken naar de waarden zoals in je vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan