• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

som.als voor 'tekst cellen'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerald Baalhuis

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2006
Ik heb een (de zoveelste op dit forum) urenregistratie excel bestand gemaakt. Nu wil ik voor de bijzonder verlof uren (bijv. dokterbezoek, tandarts bezoek, begrafenis e.d.) per werknemer een optelling maken.
Elke soort bijzonder verlof wordt aangeduid met een code (dokter bezoek is bijv. 'do') gevolgd door een spatie en het aantal uren dat het betreffende bijzonder verlof heeft geduurd. Per werknemer (staan in cellen B1 t/m V1) wordt per dag (in de rijen B16 t/m B382, in kolom A staat de datum) een code ingegeven: voor een dokterbezoek van 2 uur de code "do 2". Nu wil ik dmv de functie som.als() per werknemer optellen hoeveel uur er per Bijzonder verlof in het lopende jaar is gegeven.
Zlef dacht ik dat met de onderstaande formule te kunnen regelen, maar je snapt het al, dat werkt dus niet :( De betreffende som.als() formule staat in cel B2.
Bijgaand een voorbeeld met gefingeerde namen.
Heeft iemand er zin in?

Bijlagen

Tja, met zoiets maak je gewoonweg jezelf het leven lastig :confused:

En wat als iemand op 1 dag zowel naar de tandarts als de dokter gaat?

Wigi, da's inderdaad een goeie! Maar dat komt bij ons weinig voor. Ik heb inmiddels wel wat verder geknutseld en ben tot nu toe tot de volgende forumle gekomen:

=SOM.ALS(B$17:B$382;'Vaste gegevens'!$D$2:$D$13;'BV, dokter, tandarts e.d'!C$17:C$382)

waarbij de codes dus in het tabblad vaste gegevens staan en de per datum ingevulde codes en uren in tabblad 'BV, dokter, tandarst e.d.'. Dit werkt op zich wel aardig (vind ik zelf :)

Het haalt het waarschijnlijk niet met de kennis die jij en andere hebben, maar het is een leuk tijdverdrijf op een doordeweekse dag.

In elk gval bedankt voor het meedenken. Ik stoei nog even verder....

Gerald

waarbij de codes dus in het tabblad vaste gegevens staan en de per datum ingevulde codes en uren in tabblad 'BV, dokter, tandarst e.d.'. Dit werkt op zich wel aardig (vind ik zelf :)

Dat is het normale gebruik van een SOM.ALS functie, dus waarom zou dat niet goed zijn?

Ik zou het in een database zetten op een apart blad, en dan met een draaitabel erop alle analyses in een handomdraai.

Wigi

Wigi,

voor jou (en anderen) wellicht een handomdraai en easy-peasy draaitabellen, maar voor een eenvoudig exellertje als mijzelf.....
Het kan ongetwijveld mooier, kleiner, sneller enz., maar tot nu toe ben ik over m'n eigen geknutsel niet ontevreden :D
Het originele bestand bevat nataurlijk de echte namen e.d. dus niet echt geschikt om in die vorm op het forum te plaatsen, tenzij er mensen zijn die er een verbeterslag over willen uitvoeren (maar het is ook zo ***lig om anderen het werk te laten opknappen), dan kan ik die namen altijd even fingeren....

Gerald

Jij bepaalt zelf wat je gebruikt en er is ook altijd een zekere voldoening om iets zelf in mekaar te hebben gestoken. Dat beslis je zelf.

Wigi

Wim,

Ik ben het helemaal met je eens! Ik wil het zelf ook wel eens te mooi en 'ingewikkeld' maken als ik zie hoe meer gevorderde excel-adepten altijd weer een compact en lekker smoelend workbook maken. Maar zoals gezegd wil ik ook niet altijd van anderen dingen gebruiken, daar leer je niet zoveel van.

Ik ga nog even lekker door met mijn bestandje. Wellicht (als het af is) zet ik het ook nogeven op dit forum.

Gerald

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan