• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som.als

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hardek

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2005
Excel gebruikers, wie kan mij helpen.

In kolom A heb ik maandnummers staan.
In kolom B een aanvangstijd en kolom C komt een eindtijd te staan. In kolom D komt dan de som C- B.

Nu wil ik met de formule =SOM.ALS(A:A;1;D:D) de totalen berekenen van maand 1, 2 , 3 enz. maar de uitkomst klopt niet.
Alleen als ik de formule's in kolom D die nog niet gebruikt zijn verwijder geeft excel het juiste antwoord.

Hoe kan ik dit oplossen.

Hoi Hardek,

Bij mij doet 'ie het wel.
Een gokje dus. Als je nu eens de formule in kolom D verandert. Nu staat er waarschijnlijk:
=C3-B3
Maak daar eens van:
=Als(B3<>"";C3-B3;"")

Succes,

Richard

Vervolg som.als

Richard,

Ook met jouw formule lukt het niet.
Ik heb het bestandje bijgevoegd ik hoop dat je het even wilt bekijken.
Ik wacht je reactie af.

Bijlagen

Bij mij werkt jouw bestand gewoon goed. Alleen de formule cel E10 is niet helemaal goed, je criterium bereik en je optelbereik moeten even groot zijn. Zie cel E8 waar dit wel goed is.

Ik begrijp er helemaal niets van Richard.

Hij doet het bij mij niet, als ik de formule die nog niet gebruikt zijn verwijder geeft hij het juiste aantal door.
Laat ik de formule staan dan geeft het totaal 24:00 uur aan.
En bij maand 2 48:00 uur.

Hoi Hardek,

De formule in cel E10 dient te zijn:
=SOM.ALS(A:A;E4;K:K)
Het bereik A:A en het optelbereik K:K dienen gelijk te zijn. Dat was bij jou niet het geval.
Dat je bij maand 2 niets te zien krijgt is logisch omdat je alleen voor januari uren ingevuld hebt.
Nog een tweede tipje. Als je voor kolom B de opmaak op datum - speciaal - 'dddd' zet, dan zie je daar de dagen staan. Nu doe je het omslachtig via =TEKST(B15;"dddd")

Succes,

Richard

Hallo Richard,

De oplossing die aangedragen wordt daar kan ik weinig mee.
Dit bestandje blijft bij mij niet goed werken.
Zoals het er nu uitziet ook na de aanpassing blijft de uitkomst 24:00 uur.
Als ik in cel E4 een 2 zet, dan komt er in cel E10 een uitkomst van 48.00 Bij een 3 is dat 72.00 en bij een 4 96.00 enz. cel E4 vermenigvuldigd het met 24:00 uur.

Zou het mogelijk zijn dat excel 97 dit niet aan kan.

Groetjes

Hoi Hardek,,

Wat je zegt is volstrekt logisch, schiet mij nu pas te binnen.
Tijd is voor excel niets anders dan een getal met speciale opmaak. Het getal 2 staat voor twee dagen, en dat is gelijk aan 48 uur :-)
Als je 2 uur wilt invoeren, dan moet je 02:00 of 14:00 invoeren.
Werkt prima in Excel97.

Succes,

Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan