• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som.als

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolly01

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2009
Kolom F bevat de feitelijk aangeboden calls. Kolom G bevat de forcast (voorspelling) op die calls. De forcast calls staan weken voorruit vast in de sheet.

Nou wil ik dat de formules in de forcast kolom bij Week G380:G431 en Maand G434:G445,
rekening houden met de aantallen aangeboden calls in kolom F.
Met andere woorden: in week 3 zijn er op 17-01 en 18-01 respectievelijk F21 en F22 1028 calls binnengekomen. Voor die dagen is er geforcast G21 en G22= 946 calls. Nou wil ik dat G382 niet 2101 calls weergeeft (de gehele weekforcast) maar alleen die 946. Ik wil dus dat de weekformule in G382 de forcastaantallen optelt van de dagen waar daadwerkelijk in kolom F aangeboden calls zijn gerealiseerd. In cel H382 staat de formule die de gewenste uitkomst geeft maar die kan ik niet doortrekken. Voor iedere week moet ik dan de formule handmatig schrijven.

Welke formules in kolom G week en maand borduren voort op de formules die er al staan maar geven de uitkomst zoals in H382? Zodat ik de formule kan doortrekken. Een combinatie van de formules in G382 en H382.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
dit kan met de somproductformule.

Code:
=SOMPRODUCT(($D$7:$D$48=$E382)*($F$7:$F$48>0)*($G$7:$G$48))

deze kun je doortrekken naar onderen en boven.

Tip: zet de uitkomsten boven aan je reeks en werk met titels blokkeren, dan blijven de uitkomsten altijd in het scherm staan.

Ik heb jouw formule nu in de originele sheet werkend:thumb:

De formule werkt niet in het maand bereik regel 434 t/m 445.

Er zou voor maand 1 in cel G434 dan 5600 moeten staan en in G435 0 enz.

Kan je de formule aanpassen zodat hij ook werkt in bereik G434:G445 voor de maandtotalen?

Bijlagen

Als je de formule goed begrijpt kun je weten dat je de letters D moet veranderen in C
Want staat er precies in kolom C en wat in D?

Waarom ik je niet de gehele juiste formule geef:

Als je een programma beheert en je begrijpt de formules niet dan kom je vroeg of laat in de problemen.
Als je de formules goed begrijpt dan kun je deze problemen probleemloos oplossen.
Daarom leg ik het probleem terug bij jou, niet om te pesten maar om de formules goed te kunnen begrijpen.
Als je dus even de formule goed bekijkt is het een fluitje van een cent.
ik heb er alle vertrouwen in dat het je lukt.
Succes :thumb: :thumb: :thumb:

Bedankt voor de hint. Dacht niet verder na. C = de maandkolom.:o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan