• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som Als

hanskraan

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2005
In een bepaald kolombereik bv L78 tot en met L 119 staan in de cellen of een positief getal of een negatief getal of de cel is leeg. Nu wil ik de positieve getallen bij elkaar optellen bv in cel L1 en de negatieve getallen bv in cel L2. Ik heb voor de positieve getallen in cel L1 ingevuld de functie:
=SOM.ALS(L78:L119;>0;L78:L119)
maar ik krijg steeds een foutmelding.
Vraag: Welke formule moet ik toepassen en hoe ziet die er dan uit om mijn doel te bereiken of wat is fout in mijn formule?

Ik denk zo.
Code:
=SOM.ALS(L78:L119;">0";L78:L119)
Code:
=SOM.ALS(L78:L119;"<0";L78:L119)

Helaas bij mij werkt de oplossing niet. De fout melding blijft komen
Is er nog een andere formule mogelijk?

jverkerk heeft gelijk. <0 moet tussen haken staan. Zelf werk ik altijd liever met SOMPRODUCT. Je kunt dat meer voorwaarden in 1 formule zetten.
=SOMPRODUCT((L78:L119>0)*(L78:L119))

of als je in kolom K datums hebt staan (en in K8 een datum, waarna alles opgeteld moet worden):
=SOMPRODUCT((L78:L119>0)*(K78:K119>$K$8)*(L78:L119))

De oplossing van Jezet werkt bij bij niet. De oplossing van jverkerk werkt wel bij mij.
Ik bedank beide heren voor hun bijdrage. Het probleem is opgelost hoewel de logica van deze formule mij ontgaat. Ik heb altijd geleerd dat teksten in de formule tussen aanhalingstekens geplaatst moeten worden, maar kennelijk is dat bij deze formule weer anders of niet van toepassing.

In dit bestandje de oplossingen van Jezet en jverkerk
Zoals je ziet werken ze beide.

Bijlagen

Terug
Bovenaan Onderaan