• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som berekenen op basis van meerdere criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan1984

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2016
Hallo,

Zie bijgesloten bestand: Bekijk bijlage sheet.xlsx.

Het gaat om een bestand waarin ik mijn projecten wil opsommen (iedere rij is één project). Aan ieder project worden 4 actiedata's gekoppeld (kolommen C t/m F) en om te voorkomen dat in één maand teveel acties ingepland worden wil ik in een tabel (cellen H2 t/m M16) per maand de som van het aantal acties kunnen zien. Ik dacht hiervoor een correcte formule te hebben, maar die blijkt toch niet te werken.

Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(FormInput[Actiedatum1])=MAAND($H5))*(JAAR(FormInput[Actiedatum1])=JAAR($I$2))*1)

Heeft iemand de oplossing? Enorm bedankt!

Gaat het zo beter?

Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(FormInput[Actiedatum1])=RIJ()-4)*(JAAR(FormInput[Actiedatum1])=$I$2))

Gaat het zo beter?

Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(FormInput[Actiedatum1])=RIJ()-4)*(JAAR(FormInput[Actiedatum1])=$I$2))

Het lijkt inderdaad te werken, super bedankt!

Wat doet het stukje code =RIJ()-4 precies? Ik kan dat niet herleiden namelijk :)

1. De formule begint op rij 5, oftewel RIJ()-4 geeft hier als uitkomst 1.
2. Bij doortrekken van de formule naar rij 6 geeft RIJ()-4 als uitkomst 2.
3. Op rij 7 is RIJ()-4 gelijk aan 3.
Etc. etc.

Je krijgt dus een reeks van 1 t/m 12 in dit geval (= de maandnummers), zonder dat je iets handmatig hoeft aan te passen.

Laatst bewerkt:
Nog een mogelijkheid middels countifs:
Code:
=COUNTIFS([Actiedatum1];">="& DATE($I$2;ROW()-4;1);[Actiedatum1];"<"& DATE($I$2;ROW()-3;1))

Nog een 2-tal aanvullende vragen om het document nog bruikbaarder te maken. Is het mogelijk om ook het aantal taken per...

1. ...week weer te geven (bijv. aantal taken in week 1 van 2017)?
  2. ...dag van de week weer te geven (bijv. aantal taken op maandagen in 2017)?
Enorm bedankt! :)

Als je een tabel opzet zoals het hoort heb je geen enkele formule nodig om informatie te vergaren.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan