• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

som formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

tafeltennis

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2013
Horizontaal en verticaal moeten de cijfers van 1 tot en met 9 ingevuld worden met als resultaat de som in de blauwe hokjes.
De cijfers mogen meerdere keren in de kolommen en rijen voorkomen om de vereiste som te krijgen.

Bijlagen

met logies nadenken is het zo opgelost.
maar nu wie doet het met een oplos programma. :confused:
ik neem aan dat je bedoeld D8=kleiner dan 9

Laatst bewerkt:
Met de cijfers die nu in het voorbeeld staan, die ik als vast gegeven beschouw is dit niet op te lossen,gezien G8 moet groter zijn dan 5 en er in rij 8 er 3 getallen moeten worden ingevuld die minimum 1 zijn en er maar een verschil is van 5.

Oke, heb het nu zo opgelost, maar ik dacht dat er misschien een formule voor zou zijn.

Sorry ik zat ergens verstrooit.
Ik dacht aan de cellen van Excel zelf. Zie nu pas dat de rijnummers bedoeld worden die in kolom B staan vermeld en de kolomletters op rij 2

WHER, waar is tabblad Data ik kan hem niet vinden.
ik ben benieuwd welke cel(len) je hebt laten variëren, (door de solver)

voorwaarde1: cijfers tussen 1 en 9
voorwaarde2: D8 < 9
voorwaarde3: G8 >5

Ik bedoelde Tab "Data" (waar Solver zich bevindt)

voorwaarde1: cijfers tussen 1 en 9
voorwaarde2: D8 < 9
voorwaarde3: G8 >5

Die voorwaarden had ik niet goed begrepen en dus ook niet toegepast, over welke D8 en G8 hebben we het? Cel D8? Cel G8? Of kolom D en rij 8 binnen de matrix (dus cel F10)?
Eens dat duidelijk is zal ik eens een nieuwe versie proberen op te zetten.

@ Wher
Ben dus blijkbaar niet de enige die op een verkeerd spoor is gestrand :d
D8 is dus blijkbaar in feite F10

Ps proficiat met je promotie op die andere Site

Laatst bewerkt:
WHER, hoe werkt dat met die solver ?
als ik O3:O21 leeg maak en de solver start met jouw instellingen dan vindt hij geen oplossing

Probeer eens als volgt: vul O3:O21 met eentjes (geen eendjes ;) ) en start Solver.
Blijkbaar heeft hij een "duwtje in de rug" nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan