Som in formulier toont alle records i.p.v. één record

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maartenv87

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2008
Mijn vriendin vroeg mij om een systeem te maken waar ze voor haar schoonheidssalon een klein kasboek en klantenbestand in kon houden.
Ik had niet eerder met access gewerkt maar omdat ik er met excel niet uit geraakte ben ik toch maar hieraan begonnen.
Nu loop ik vast op mijn formulier. Zo werkte eerst de som functie wel in een tekstvak maar na het invoegen van een nieuw record gaat dit nietmeer.

Ook merk ik nu op dat hij steeds het totaal van alle records neemt met mijn formule:
Code:
=Som([Prijs Behandeling1]+[Prijs Behandeling2]+[Prijs Behandeling3]+[Prijs Behandeling4]+[Prijs Behandeling5]+[Prijs Behandeling6]+[Prijs Product1]+[Prijs Product2]+[Prijs Product3]+[Prijs Product4]+[Prijs Product5]+[Prijs Product6])

i.p.v. enkel het totaal te krijgen van die record.

Volgens mij zie ik iets heel simpel over het hoofd..
Kan iemand mij helpen? Bedankt!

Heb de databank eventjes hier online gezet (275kb)
http://maartenv.be/schoonheidssalon.zip

Opgelost door standaard de waarde 0 aan de velden te geven

Laatst bewerkt:
Geef je velden in je formulier een passende naam (met bv Txt voor) en tel dan die formuliervelden tesamen met je formulier met je formule ipv je tabelvelden
Nb: haal die spaties weg uit de velden en veldnamen en gebruik voor je gegevenselementbron telkens iets in de zin van deze formule =Nz([Prijs Behandeling1];0)
Dan krijg je netjes een 0 in je veld te zien waardoor de optelformules gaan werken.

En nog een tip: pas je tabel [Dagontvangsten] aan want die is totaal niet genormaliseerd. Zodra ik in een tabel velden zie als [Behandeling1] t/m [Behandeling6], [Prijs Behandeling1] t/m Prijs Behandeling6] etc. dan begint er van alles te jeuken :). Dat schreeuwt namelijk om een extra tabel waarin je de velden [DagID], [Behandeling], [Prijs Behandeling], [Product] en [Prijs Product] opneemt. Zelfs dat kan volgens mij nog handiger, want ik kan mij ook heel goed voorstellen dat je per behandeling meer dan 1 product gebruikt. Maar jouw opzet is heel slecht. En dus ook de manier waarop je de totalen berekent, want dat kan ook een heel stuk handiger (wel met de SOM formule, die nu niks doet).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan