• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

som maken per kwartaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

StephaanK

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2015
ik heb in een bestand een lijst van datums. per kwartaal moet een bepaalde som verrekend worden (zie bijlage waar ook meer info staat).
Ik kan met sommen.als wel de hele klom berekenen maar niet delen van een kolom.

Ik heb al met een hulpkolom gewerkt om te zien of een periode tot hetzelfde kwartaal behoort (met 0 en 1) maar dan blijft mijn sommatieprobleem bestaan, en misschien zijn die hulpkolommen helemaal niet nodig.
alvast bedankt
STephaan

Bijlagen

Geef eens handmatig aan in je voorbeeld wat voor uitkomst je verwacht (bijvoorbeeld in kolom E).

Geeft dit de gewenste resultaten?
Code:
F2: =ALS(ALS.FOUT(AFRONDEN.BOVEN(MAAND($A2)/3;1)<>AFRONDEN.BOVEN(MAAND($A1)/3;1);WAAR);SOM(ALS(JAAR($A$2:$A$200)=JAAR($A2);1;0)*ALS(AFRONDEN.BOVEN(MAAND($A$2:$A$200)/3;1)=AFRONDEN.BOVEN(MAAND($A2)/3;1);1;0)*(1+B$2:$B$200-$A$2:$A$200))/57,76;"")
Let op: matrixformule d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter

ik zal het testen maar het ziet er wel goed uit.
alvast bedankt
Stephaan

ik heb dat getest en dat doet wat het moet. ik begrijp hoe je formule in mekaar zit en werkt maar ikheb nog wel een vraag ivm met het stuk ALS(JAAR($A$2:$A$200)=JAAR($A2). Op welke manier berekent excel 1 jaar uit een bereik met datums waar verschillende jaren inzitten ( in dit geval 2014-2015-2016...)? Dus hoe haalt hij uit die lijst bvb de datum 2014 om te vergelijken met de datum in A2?
Stephaan

Dat is juist het MATRIX-gedeelte van de MATRIX-functie. Excel bekijkt het hele bereik 1 voor 1, de uitkomst is een lijst. In dit geval bijvoorbeeld WAAR;WAAR;WAAR;ONWAAR;ONWAAR;.... Hiermee wordt dan verder gerekend. Dit in tegenstelling tot een gewone functie waar de uitkomst 1 waarde is.

Meer info bijvoorbeeld hier: http://www.h2o-betterwin.nl/know-how/tutorials/excel-matrixformules-basis/

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan