• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som maken van cellen met bepaalde opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scallebe

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2014
Hallo iedereen,

Kan je een totaal opmaken van een kolom en alleen die cellen optellen die aan een bepaalde "voorwaardelijke opmaak" hebben?

Ik heb cellen met de voorwaardelijke opmaak [uu]:mm en met de voorwaardelijke opmaak getal.

Ik wil de totalen bereken van de ene opgemaakte cellen en dus ook van de andere opgemaakte cellen. (die dus in 1 kolom staan.

Bedankt

Pascal

EA,

Ik heb het eigenlijk al gevonden : =SOM.ALS($P5:$P10;"UW";$AZ5:$AZ10)

Maar de voorwaarde voor $5:$P10 kan ook "WMU" zijn. Hoe moet ik dan mijn formule aanpassen zodat alle "UW"-s en alle "WMU"-s samengeteld worden?

Bedankt

Pascal

Laatst bewerkt:
EA,

Misschien op deze manier : =(SOM.ALS($P5:$P10;"UW";$AZ5:$AZ10)+(SOM.ALS($P5:$P10;"WMU";$AZ5:$AZ10)))

of kan het eenvoudiger...

Groetjes

Pascal

Pascal,

Nu snap ik ff iets niet, in post #1 heb je het over [uu]:mm en getal (wat overigens beide getallen zijn).
En nu heb je het ineens over tekst "WMU" en "UW".
Dus als je een nu eens een voorbeeldje post zoals je al is gevraagd door EA heb je meer kans op een passend antwoord.

Ik zal proberen het uit te leggen

Sorry manne, mijn fout

De file is te groot om mee te sturen...

Ik heb een kolom A met in de cellen A1, A2, ... een dropdownmenu die mij de keuzemogelijkheid geeft : UW - WM - WJ - WMU (gemaakt met een gegevensvalidatie)

De voorwaardelijke celopmaak voor kolom B = indien de waarde uit kolom A "UW" of "WMU" is dan moet de opmaak "[uu]:mm" zijn en indien de waarde uit kolom A = WM of WJ dan moet de celopmaak "getal" zijn (zonder decimalen)

KOLOM A KOLOM B

1 UW 10:00
2 WMU 15:00
3 WM 5
4 WJ 8

Door de voorwaardelijke celopmaak in kolom B geeft hij mij voor de ingevoerde gegevens de opmaak die ik ingesteld heb. ik typ dus zelf "10:00" en de cel geeft dus ook 10:00 weer en niet de werkelijke waarde.

Ik weet als de celopmaak voor alle cellen in kolom B "getal" is dan geeft hij mij voor de invoer 10:00 de waarde 0,42 vandaar de voorwaardelijke opmaak afhankelijk van de waarde in kolom A.

Onderaan mijn kolom B heb ik 2 cellen. 1 cel die alle cellen optelt die voldoen aan de waarde van kolom A (UW en WMU) en de 2e cel die alle cellen optelt die voldoen aan de waarde van kolom A (WM en WJ)

Dus in cel 1 krijg ik een totaal van alle uren en in cel 2 krijg ik een totaal van alle dagen.

Ik hoop dat het nu wat duidelijk is :(

Dus nu heb ik de formule voor de uren : =(SOM.ALS($P5:$P10;"UW";$AZ5:$AZ10)+(SOM.ALS($P5:$P10;"WMU";$AZ5:$AZ10)))

en voor de dagen de formule : =(SOM.ALS($P5:$P10;"WM";$AZ5:$AZ10)+(SOM.ALS($P5:$P10;"WJ";$AZ5:$AZ10)))

Mijn vraag is nu kan deze formule eenvoudiger?

Bedankt

Pascal

EA, AdBecude,

E!igenlijk komt het hier op neer :

Kan deze formule eenvoudiger? =(SOM.ALS($P5:$P10;"WM";$AZ5:$AZ10)+(SOM.ALS($P5:$P10;"WJ";$AZ5:$AZ10)))

Thanks.

Pascal

Pascal,

De formule is wel oké, maar hoe je onderstaand gedaan hebt moet je eens laten zien.

De voorwaardelijke celopmaak voor kolom B = indien de waarde uit kolom A "UW" of "WMU" is dan moet de opmaak "[uu]:mm" zijn en indien de waarde uit kolom A = WM of WJ dan moet de celopmaak "getal" zijn (zonder decimalen)

Ad Becude,

Voorwaardelijke opmaak.jpg

Via voorwaardelijke opmaak.

Ik moet dan wel werkelijk "10:00" (in het gaval van "UW" of "WMU") of 5 (in het gaval van "WM" of "WJ") typen. Als ik bv 10:00 typ dan geeft hij ook daadwerkelijk 10:00 weer in de cel.

Gr Pascal

Pascal,

Als ik eerlijk moet zijn, die voorwaardelijke opmaak zou ik niet gebruiken, kun je niet met twee kolommen werken en dan één voor tijd opmaak en één voor standaard?
De file is te groot om mee te sturen...
Je kunt hem ook als zip bestand posten?

Ad,

Ik heb nu al 57 kolommen (maximum) en allemaal nodig. Als ik er nog eens 12 moet gaan bijvoegen dan is het wat te veel van 't goeie vrees ik.

Gezipt is het nog 2MB.

Kan het niet uploaden.

Greetz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan