Ik zal proberen het uit te leggen
Sorry manne, mijn fout
De file is te groot om mee te sturen...
Ik heb een kolom A met in de cellen A1, A2, ... een dropdownmenu die mij de keuzemogelijkheid geeft : UW - WM - WJ - WMU (gemaakt met een gegevensvalidatie)
De voorwaardelijke celopmaak voor kolom B = indien de waarde uit kolom A "UW" of "WMU" is dan moet de opmaak "[uu]:mm" zijn en indien de waarde uit kolom A = WM of WJ dan moet de celopmaak "getal" zijn (zonder decimalen)
KOLOM A KOLOM B
1 UW 10:00
2 WMU 15:00
3 WM 5
4 WJ 8
Door de voorwaardelijke celopmaak in kolom B geeft hij mij voor de ingevoerde gegevens de opmaak die ik ingesteld heb. ik typ dus zelf "10:00" en de cel geeft dus ook 10:00 weer en niet de werkelijke waarde.
Ik weet als de celopmaak voor alle cellen in kolom B "getal" is dan geeft hij mij voor de invoer 10:00 de waarde 0,42 vandaar de voorwaardelijke opmaak afhankelijk van de waarde in kolom A.
Onderaan mijn kolom B heb ik 2 cellen. 1 cel die alle cellen optelt die voldoen aan de waarde van kolom A (UW en WMU) en de 2e cel die alle cellen optelt die voldoen aan de waarde van kolom A (WM en WJ)
Dus in cel 1 krijg ik een totaal van alle uren en in cel 2 krijg ik een totaal van alle dagen.
Ik hoop dat het nu wat duidelijk is
Dus nu heb ik de formule voor de uren : =(SOM.ALS($P5:$P10;"UW";$AZ5:$AZ10)+(SOM.ALS($P5:$P10;"WMU";$AZ5:$AZ10)))
en voor de dagen de formule : =(SOM.ALS($P5:$P10;"WM";$AZ5:$AZ10)+(SOM.ALS($P5:$P10;"WJ";$AZ5:$AZ10)))
Mijn vraag is nu kan deze formule eenvoudiger?
Bedankt
Pascal