• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som maken van tijden

martijn78m

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2013
Ik probeer de som te krijgen van een reeks tijden.
Deze staan in de bestanden die ik heb op basis van mm:ss
26:34 is dus 26 minuten en 34 seconden.
Het lukt mij echter niet om de tijd op de juiste manier in Excel te zodat ik er ook een som van kan maken.
Heeft iemand een idee hoe ik dit zou moeten doen?
zie bijlage als voorbeeld. In kolom B staat het aantal minuten, in kolom C heb ik geprobeerd deze te bewerken met =TEKST(B2;"u:mm") maar zonder succes,

Bijlagen

minuten en seconden schrijf je volgens mij zo
0:26:34
Maar wat wil je berekenen?
Of geef een voorbeeld.

Wat wil je precies opgeteld hebben? Tijden (en datums ook) zijn getallen, maar weergegeven als tijd. Daarbij is een geheel getal een datum, en het decimale stuk de tijd. Tijden zijn dus altijd getallen tussen 0 en 1. Waarbij 0,25 dan 6:00 is, 0,5 12:00 uur. En zo kun je wel even doorgaan :).

Wil je rekenen met tijden, dan moet je dus een resultaat voor ogen hebben. Wil je tijden bij elkaar optellen? Geen probleem, kun je gewoon met SOM doen. Maar dan loop je dus het risico dat het resultaat groter is dan 1, en dan heb je dus een uitkomst van (bij een uitkomst van 1,25) 1 dag, en de tijd 6:00. En je wilt wellicht het getal 30 (uur) zien. Maar omdat een dag maar 24 uur heeft, kan dat dus niet op deze manier.
De oplossing is dan om de tijden met 24 te vermenigvuldigen, waarbij je dan de uren krijgt. En die kun je uiteraard ook keurig optellen!

Om aan te sluiten bij de opmerking van Verkerk: in B8 heb je de 'tijd' 38:30 staan. Niet dus: als je dat om zet naar de feitelijke waarde dan zie je: 1745344105350.png. En dat is dus 38 uur en 30 minuten. Wil je daar een tijd van maken, dan moet er dus 0:38:30 staan. Of je moet met een functie het linker deel (tot de : ) pakken en dat als getal wegschrijven voor de minuten, en het rechterdeel voor de secondes.

Zoiets dus.
Linker rijtje zijn uren, rechter zijn minuten.

Bijlagen

Top, dank je wel ! Ik heb inderdaad de cellen gesplitst, en het werkt prima. Dank jullie wel voor het meedenken.

Al kan het nog één fractie simpeler;): de functie 'waarde' is nergens voor nodig, je kan gewoon delen door 60.

@martijn78m
Je hebt het waarschijnlijk al door, maar voor de zekerheid: als je bv. 3:48 invoert, dan mag je jongleren met opmaak zoveel je maar wil, Excel zal het altijd als uren en minuten blijven beschouwen.

Terug
Bovenaan Onderaan