• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som met voorafbepaalde uitkomst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Debianfox

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2016
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een formule die speurt naar de som van een aantal cellen in een bep. kolom om mijn eigen voorafbepaalde uitkomst te vinden. Een voorbeeldje:

Ik heb bv. in kolom C volgende waarden:

1
2,5
3
4
7

Mijn vooraf bepaalde uitkomst is 6,5. Deze wordt gevonden door bepaalde waarden van kolom C op te tellen (1+ 2,5 + 3)

Is er een formule die het mogelijk maakt om automatisch mijn vooraf bepaalde uitkomst te vinden door mogelijke combinaties van sommen te doen van de waarden in kolom C?

Niet echt mijn cup of tea. Volgens mij heeft Excel hiervoor de wat als analyse ingebouwd. (solver) dus of even geduld op de helpers die hier wel kennis van hebben of even Google gebruiken.

Die uitkomst volgt ook uit 2,5 + 4 bijvoorbeeld.
Hoe moet in dit licht het resultaat eruit zien?
Sowieso is jouw vraag niet oplosbaar met formules. Je kunt eens kijken of je iets kunt met de oplosser-invoegtoepassing.

Laatst bewerkt:
Alle mogelijke manieren om aan mijn uitkomst te raken zijn goed hoor.

Kan dit met de wat als analyse?

Op een engelstalig forum heb ik onlangs een VBA oplossing geplaatst waarbij het ging om het genereren van alle mogelijke combinaties van maximaal 10 factoren, die elke 0 tot meerdere waarden konden hebben.

Voor de onderhavige vraag zijn er alleen gegevens in regel 2, maar de oplossing voorziet ook in gegevens op regel 3 en verder.

Ik heb deze in de bijlage vertaald naar de onderhavige vraag. Je krijgt dus alle combinaties van 2 t/m 5 (in dit voorbeeld) getallen. In kolom W heb ik de som toegevoegd, waarin je dus de gewenste uitkomst kan vinden.

Het is redelijk ingewikkelde VBA, maar uitgebreid toegelicht (in het engels).

Misschien heb je er iets aan.

De bijlage is de versie na het genereren van de combinaties. Deze komen in de kolommen L t/m U terecht.

Bijlagen

Nog een macro-aanpak die ik ooit eens opgepikt heb:

Bijlagen

Met de 'Oplosser'.

Bijlagen

Met de 'Oplosser'.
Ook een mooie oplossing, maar bij mij gebeurt er iets vreemds.
Ik heb de nederlandse 'Oplosser' in Excel 2007 en de engelse 'Solver' in Excel 2013.
in Excel 2007 werkt het goed.
In Excel 2013 werkt het niet goed, omdat er bij de opties aangevinkt staat dat "integer constraints" buiten beschouwing gelaten mogen worden.
Dat levert oplossingen op met waarden in kolom E tussen 0 en 1 (bijv. 0,956094). Na het weghalen van dat vinkje werkt het wél goed.
De gewraakte optie ontbreekt in Excel 2007.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan