• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som met voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hurbiebet

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2020
Hallo ik had een vraag voer een Excel bestand. Ik heb uitgerekend wat een aantal zonnecollectoren elk uur van het jaar opwekken (kolom B). Daarnaast heb ik de warmte vraag per uur (Kolom C). In kolom D staat de som van deze 2. Nu wil ik in Kolom E per uur de energie in een buffervat bepalen. Deze zal dus in de zomer opgeladen worden en in de winter ontladen.

Er moet dus een formule gemaakt worden waardoor bijvoorbeeld het getal in D2 bij E 3 moet worden opgeteld of afgetrokken onder de volgende voorwaarden:

Het getal in Kolom E mag niet onder de de 0 komen, Immers negatieve opslag bestaat niet.
als het onder de 0 komt moet de som in de opslag op 0 blijven totdat de netto opbrengst weer omhoogloopt.

Mochten er nog vragen zijn hoor ik die en bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Herbert

Bijlagen

Ik hoop dat ik het goed snap... Als in je E2 0 neerzet (geen opslag bij begin), dan zou zoiets wellicht kunnen voor E3:
Code:
=MAX(E2+D3;0)
Ik jouw voorbeeld is de vraag altijd hoger dan de opbrengst dus staat overal 0. Geen buffervat nodig.

Op een gegeven moment is de netto warmte opbrengst wel hoger dan 120 kwh hoor. Vanaf rij 2095 begint deze op te lopen. Ik heb nu deze formule gebruikt. =ALS(E2+D3<0;;E2+D3)
dit levert bijna op wat ik wil kan ik dan niet zien hoeveel energie er nog extra bij moet komen.

Onze formules doen hetzelfde zie ik. In mijn originele bestand gaat de rij tot 8760 ( aantal uren in het jaar). Daarom loopt de energie op tot ongeveer 50000 kwh en klopt wel redelijk. Nu is alleen de vraag nog hoe ik er mooi naast kan zetten hoeveel energie er nog extra moet komen per uur.

Zover had ik niet doorgescrold.

De hoeveelheid die er extra moet komen per uur is toch kolom D? Als deze negatief is, is dat de hoeveelheid energie die per uur benodigd is.

wat je zegt klopt. Maar als er bijvoorbeeld op een gegeven moment 1000 kwh in het buffer zit en er netto 100 vanaf( de waarde in kolom D) zit er nog 900 in de buffer. Ik wil dus kunnen berekenen hoeveel energie er nog moet toegevoegd als de buffer leeg is ( dus het getal in E is 0) dat lukt met met de formule =ALS(E2=0;E2-D2;0) Dit staat nu in kolom F. Is dit nu ook mogleijk om bij elkaar te stoppen in 1 kolom?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan