Hallo ik had een vraag voer een Excel bestand. Ik heb uitgerekend wat een aantal zonnecollectoren elk uur van het jaar opwekken (kolom B). Daarnaast heb ik de warmte vraag per uur (Kolom C). In kolom D staat de som van deze 2. Nu wil ik in Kolom E per uur de energie in een buffervat bepalen. Deze zal dus in de zomer opgeladen worden en in de winter ontladen.
Er moet dus een formule gemaakt worden waardoor bijvoorbeeld het getal in D2 bij E 3 moet worden opgeteld of afgetrokken onder de volgende voorwaarden:
Het getal in Kolom E mag niet onder de de 0 komen, Immers negatieve opslag bestaat niet.
als het onder de 0 komt moet de som in de opslag op 0 blijven totdat de netto opbrengst weer omhoogloopt.
Mochten er nog vragen zijn hoor ik die en bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Herbert
Er moet dus een formule gemaakt worden waardoor bijvoorbeeld het getal in D2 bij E 3 moet worden opgeteld of afgetrokken onder de volgende voorwaarden:
Het getal in Kolom E mag niet onder de de 0 komen, Immers negatieve opslag bestaat niet.
als het onder de 0 komt moet de som in de opslag op 0 blijven totdat de netto opbrengst weer omhoogloopt.
Mochten er nog vragen zijn hoor ik die en bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Herbert