• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som van 2 cellen in nieuwe cel met macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

janmulder85

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2007
Berichten
63
Hallo Forumleden,

Zou iemand mij kunnen/willen helpen met het volgende probleem?

Ik wil graag de som van de getallen in cel S281 en R279 plaatsen in cel R280 door middel van een macro. In cel R280 kan namelijk geen fomule staan omdat na de net genoemde actie de getallen in de twee cellen worden gewist. Dit alles speelt zich af in het tabblad 'Weekoverzicht'.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt!:)
 
Bij het wijzigen van cel R279 of cel S281 wordt cel R280 gevuld met de waardes van de 2 reeds genoemde cellen.
Dit gebeurt alleen als er een numerieke waarde in R279 of S281 wordt gezet.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Address = "$R$279" Or Target.Address = "$S$281" Then
    If IsNumeric(Target.Value) And Target.Value > "" Then
        Range("R280").Value = Range("R279").Value + Range("S281").Value
    End If
End If
End Sub

- Ga naar EXTRA - MACRO - VISUAL BASIC EDITOR
- Selecteer BEELD - PROJECTVERKENNER
- Dubbelklik op je werkblad
- Zet de code.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Bedankt voor je reactie Roncancio!

Ik heb zelf nog nagedacht wat de beste oplossing is voor mijn probleem, maar met jouw code gaat het niet helemaal werken zoals ik graag zou willen omdat ik het uit wil voeren met een knop.

Het volgende is concreet de bedoeling:

Als ik klik op een knop moet er een macro gaan werken die de volgende formule uitvoert en het resultaat neerzet in cel R279 (mijn vraagstelling is dus iets gewijzigd, om verwarring te voorkomen).

Code:
=SOMPRODUCT((Materialen!$H$8:$H$55>=Materialen!$M$4)*(Materialen!$H$8:$H$55<=Materialen!$M$5);Materialen!$L$8:$L$55)

Nu staat deze formule in cel R279, maar als ik namelijk buiten het bereik van de genoemde gegevens in de formule wordt de cel leeggemaakt en dat is niet de bedoeling. Het resultaat wil ik dan graag handmatig d.m.v. een knop in de cel plaatsen en dat het vervolgens ongewijzigd blijft tot ik weer klik.

Kan dit?
 
Dat is correct Roncancio, maar ik wil graag de formule die in m'n vorige post stond uitvoeren met de knop en dan het resultaat daarvan weergeven in cel R279. M'n vraagstelling heb ik iets gewijzigd, vandaar:)

Ik weet alleen niet hoe ik alleen het antwoord in de cel krijg zonder de formule aan de cel te hangen...
 
Dat is correct Roncancio, maar ik wil graag de formule die in m'n vorige post stond uitvoeren met de knop en dan het resultaat daarvan weergeven in cel R279. M'n vraagstelling heb ik iets gewijzigd, vandaar:)

Ik weet alleen niet hoe ik alleen het antwoord in de cel krijg zonder de formule aan de cel te hangen...

Onderstaande formule berekent de somproduct en zet het resultaat (en dus geen formule met verwijzing) in cel R279 neer.
Code:
Range("R279").Value = WorksheetFunction.SumProduct([0+(Materialen!H8:H55>Materialen!M4)], [0+(Materialen!H8:H55<Materialen!M5)], Range("Materialen!I8:I55"))

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Kan het zijn dat er een fout in de formule zit of doe ik iets verkeerd? Ik heb namelijk de volgende macro aangemaakt:

Code:
Sub materialenberekenen()

Sheets("Weekoverzicht").Select
Range("R279").Value = WorksheetFunction.SumProduct([0+(Materialen!H8:H55>Materialen!M4)], [0+(Materialen!H8:H55<Materialen!M5)], Range("Materialen!L8:L55"))

End Sub

Er zijn gegevens aanwezig in tabblad 'Materialen' die correct zijn, want als ik de oorspronkelijke formule in de cel R279 zet dan geeft hij wel een getal...
 
Het is al opgelost Roncancio, de '=' tekens ontbraken, nu heb ik de formule als volgt uitgevoerd en hij werkt!
Code:
Sheets("Weekoverzicht").Select
Range("R279").Value = WorksheetFunction.SumProduct([0+(Materialen!H8:H55>=Materialen!M4)], [0+(Materialen!H8:H55<=Materialen!M5)], Range("Materialen!L8:L55"))

Hartelijk dank voor je hulp!
 
Het is al opgelost Roncancio, de '=' tekens ontbraken, nu heb ik de formule als volgt uitgevoerd en hij werkt!
Code:
Sheets("Weekoverzicht").Select
Range("R279").Value = WorksheetFunction.SumProduct([0+(Materialen!H8:H55>=Materialen!M4)], [0+(Materialen!H8:H55<=Materialen!M5)], Range("Materialen!L8:L55"))

Hartelijk dank voor je hulp!

Raar, want bij mij werkt het zonder de =
Zie bijlage. (het antwoord staat in cel D1).
Het belangrijkste is echter dat je vraag is beantwoord.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Laatst bewerkt:
Het komt waarschijnlijk omdat ik als test een waarde die exact hetzelfde is als M4 in de formule heb gebruikt. Als je namelijk groter neemt klopt de formule zonder = wel.

Vraag is opgelost!:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan