• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som van 3 waarden in kolom B, als in A aan een voorwaarde voldaan wordt

Status
Niet open voor verdere reacties.

malegem

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Wie kan me verder helpen? Ik vermoed dat het niet zo erg moeilijk moet zijn, maar heb het zoeken opgegeven :(

Dit zijn m'n kolomen, bedoeling is dat ik in kolom A kijk of de naam verandert en dan de eerste drie waarden voor die naam in kolom B optel. Voor Panna 3000 wordt dit dus: 54 en voor Dwarsliggers: 56. Alvast bedankt....

A B

Panna 3000 20
Panna 3000 18
Panna 3000 16
Panna 3000 12
Dwarsliggers 24
Dwarsliggers 16
Dwarsliggers 16
Dwarsliggers 12
Dwarsliggers 10

malegem,

Welkom op dit forum.

Het is voor de helpers veel duidelijker als je altijd een voorbeeld bestandje bijvoegt.
(Wel eerst zippen of rarren)

Waarom type je in kolom A de hele naam Panna 3000 en dan direct daarachter iedere keer een ander getal? (dus alles in 1 cel)
Als je dit getal in een aparte kolom zet, typt het veel gemakkelijker en je kunt met je gegevens veel meer doen.
Immers is Panna 3000 26 gewoon tekst. Hier kun je dus niet mee rekenen.
Of je moet er weer allerlei formules op los laten die het cijfer uit de teks gaan halen.

Koosl

Hallo Malegem,

plaats een voorbeeld bestand zodat we beter kunnen zien waar het om gaat!

Ron

Hoi,

Zover ik begrijp is "Panna 3000" de waarde in cel A en het getal in cel B. De getallen in cel B moeten opgeteld worden wanneer aan een bepaalde conditie in cel A voldaan is. Hiervoor kan je gebruik maken van de functie SOM.ALS (SUMIF).

Voorbeeldje:
=SOM.ALS(A1:A100;"Panna 3000";B1:B100)

In de tabel A1 tot A100 wordt er voor elke rij gekeken of deze waarde voldoet aan Panna 3000. Als dat zo is wordt de bijbehorende B kolom opgeteld met de rest.

meer info...

sorry, opmaak is bljkbaar beetje mislukt, naam en getal zijn idd 2 app kolommen.

Ik voeg het bestandje nu bij, het gaat over tabblad penalty cup.

Bedoeling is dat ik de individuele rangschikking sorteer op team en vervolgens op score.
Dan wil ik de score per team berekenen. Deze moet bestaan uit de som vn de 3 beste resultaten van 1 team.

ik hoop dat it duidelijker is... alvast bedankt!

Bijlagen

In dit geval dus dit zetten in cel G4
=SOM.ALS($C$4:$C$203;F4;$D$4:$D$203)

en dat verder naar beneden kopieren. De volgorde waarop het staat in kolom C doet verder niet ter zake.

-edit-
Iets te snel gelezen want hij mag altijd maar 3 dingen bevatten.

Laatst bewerkt:
Bedankt!!!

Prachtig... precies wat ik in gedachten had.
Bedankt, al weer wat minder werk op de dag van het tornooi zelf.

malegem,

graag gedaan, en een sportieve dag toegewenst.

Koosl

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan