Som van 8 elementen + het laatste

Status
Niet open voor verdere reacties.

Karen88

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2008
Dag allen, hopelijk kan iemand me hierbij helpen, maar ik zou in een query (om deze dan op een formulier te zetten) de som moeten hebben van de 8 hoogste elementen + het laatste element (dit kan ik eventueel een speciale naam geven ofzo).

Kan er iemand mij helpen?

Dag allen, hopelijk kan iemand me hierbij helpen, maar ik zou in een query (om deze dan op een formulier te zetten) de som moeten hebben van de 8 hoogste elementen + het laatste element (dit kan ik eventueel een speciale naam geven ofzo).

Kan er iemand mij helpen?

Kan je misschien even een voorbeeldje laten zien.
WAnt wellicht werkt dit met 'TOP 8' en MAX en LAST, maar dan zou ik dat even willen uitproberen.

Ik zie wel iets
Wim

Wel het zit zo ik heb momenteel mijn database niet op deze pc, maar hier even korte uitleg:
Vb: Kirsten heeft een oefening van 12 elementen:
Flik: 1
rondat: 1
Brug rugwaarts: 0,5
Wiel: 0,5
Wiel op 1 hand: 0,5
Loopsprong: 0,5
Sissonne: 0,5
Kattensprong hele draai: 1,5
hurksprong halve draai: 0,5
Pirouette: 1
Koprol zonder handen: 1
Afsprong: 1
==> Wel, dan zou mijn query de 8 hoogste elementen moeten tellen + de afsprong, maar het probleem is dat als ik dan als 8ste element waarde 0,5 heb, dan neemt hij alle waardes van 0,5 er nog bij.

hopelijk is dit een beetje duidelijk?

Even een vraagje:
Staan al deze gymnastische onderdelen in een tabel op een willekeurige volgorde, of hebben de onderdelen allemaal een uniek nummer in de tabel.
Want ik kan me voorstellen dat niet alle gymnasten de zelfde onderdelen turnen op de mat, of is het een verplichte oefening?

Wim
(zelf ook jeugdkampioen in Amsterdam geweest, lang geleden)

Deze elementen staan in willekeurige volgorde, want elke gymnast doet aan elk toestel een andere volgorde. Ik vul deze gegevens in zoals ze dit turnen in hun oefening, zodat het voor mezelf makkelijk te volgen is.

Hopelijk lukt het je om iets te vinden :-) ben er al een tijdje naar op zoek.

Deze elementen staan in willekeurige volgorde, want elke gymnast doet aan elk toestel een andere volgorde. Ik vul deze gegevens in zoals ze dit turnen in hun oefening, zodat het voor mezelf makkelijk te volgen is.

Hopelijk lukt het je om iets te vinden :-) ben er al een tijdje naar op zoek.

Karen,

Ik heb voo rje gezocht en kwam op LIMIT TO nn ROWS.
Echter dit wordt niet door Access ondersteund.
Ik ga dus nog even verder zoeken en anders ga ik een VBA scriptje voor je maken die het dan wel afhandeld.

Ik hou je op de hoogte

Wim

Dat zou leuk zijn, hoor nog van je! Ben benieuwd, want het zou leuk zijn om zo de oefeningen van men gymnastjes te kunnen uittellen.

Dag Wim,

Ik ontdek net iets stom eigenlijk, ik heb ooit door iemand in SQL iets achter mijn query laten steken en had hier mijn topwaardes niet aangepast en nu blijkt het wel te werken als ik deze SQL volledig aanpas (overal op 8 zet in plaats van 9).

Dus ik had eigenlijk gewoon wat eerder in de sql moeten kijken. Dus het is eigenlijk niet meer nodig dat je erachter zoekt voor me..

Sorry.

Dag Wim,

Ik ontdek net iets stom eigenlijk, ik heb ooit door iemand in SQL iets achter mijn query laten steken en had hier mijn topwaardes niet aangepast en nu blijkt het wel te werken als ik deze SQL volledig aanpas (overal op 8 zet in plaats van 9).

Dus ik had eigenlijk gewoon wat eerder in de sql moeten kijken. Dus het is eigenlijk niet meer nodig dat je erachter zoekt voor me..

Sorry.
Karen,

Maakt niet uit. Van fouten leer je het meest.
Maar zou je voor mij de SQL even willen posten, dan krijg ik een beeld van wat je hebt gedaan.

Alvast bedankt
Wim

SELECT TOP 9 tblKeurgroep.Voornaam, TopWaardes("tblVloer","SWaarde",tblKeurgroep.[Keurgroep-Id],9) AS Startwaarde, Sum(tblVloer.EGV) AS [Startwaarde EGV], [Startwaarde]+[Startwaarde EGV] AS Totaal, Sum(tblVloer.Afsprong) AS Afsprong, [Totaal]+[Afsprong] AS [Volledig totaal]
FROM tblKeurgroep INNER JOIN tblVloer ON tblKeurgroep.[Keurgroep-Id]=tblVloer.[Keurgroep-Id]
GROUP BY tblKeurgroep.Voornaam, TopWaardes("tblVloer","SWaarde",tblKeurgroep.[Keurgroep-Id],9);

Sorry dat het zolang duurde, maar dit is wat er momenteel achter steekt, waarbij ik dus gewoon de 9 in 8 moet veranderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan