• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

som van de afgelopen 12 maanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanderc

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2009
Hallo,

Ik ben aan het proberen in mijn excelblad een som te maken die variabel is.ik heb een verdeling gemaakt van het jaar in 12 maanden. nu wil ik graag bij de uitkomst een som hebben van de getallen die onder deze maanden genoteerd staan maar dan wel van de afgelopen 12 maanden. dus de formule zal gekoppeld zitten aan de systeem datum of iets dergelijks. wie kan mij hier mee helpen. voor een voorbeeld zie bijlage.Bekijk bijlage voorbeeld meldingen.xls alvast bedankt

Heb je in de gaten dat je 13 maanden optelt?

Code:
=SOM(VERSCHUIVING(D4;;MAAND(VANDAAG())+((JAAR(VANDAAG())-1-$E$2)*12);1;13))

als je deze maand nog niet mee wilt tellen

Code:
=SOM(VERSCHUIVING(D4;;MAAND(VANDAAG())+((JAAR(VANDAAG())-1-$E$2)*12);1;12))

Niels

U vraagt de afgelopen 12 maanden?
Ik heb anders de indruk dat u er 13 aanduidt.
Heb geprobeerd een formule te maken voor 12 maanden; echter rij 3 (de maanden) heb ik een andere invulling gegeven.
Indien u er 13 bedoelt, wijzig dan de 12 in 13.
Hopelijk toch een aanzet.
Succes.
Mvg.

Bekijk bijlage voorbeeld meldingen.xlsx

Goed bezig Niels... #respect
ik had me er ook al het hoofd over gebroken. Dacht aan iets met data beter benoemen en vert.zoeken, maar krijg het niet werkend. Dit werkt als een speer.
Ik snap het alleen niet helemaal... kan je die de formule een beetje toelichten?

Verschuiving heeft een paar argumenten.
de verwijzing => D4
het aantal rijen verschuiven => niks
het aantal kolommen verschuiven => (maand van vandaag dus 2 + het jaartalverschil met het eerste jaar *12) = 2 uitgangs cel wordt daardoor F4
aantalrijen hoog => 1
aantal kolommen breed => 12 of 13
dat levert in dit geval F4:R4 op en daar neem je de som van.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is want dit vind ik moeilijker dan de formule bedenken.

Niels

Laatst bewerkt:
bijna

Hoi Niels,

inderdaad de formule doet wat hij zou moeten doen. of in ieder geval bijna. jullie hadden inderdaad gelijk dat ik een maand teveel of geteld heb. het is dus de bedoeling dat hij de huidige maand telt + de afgelopen 11 maanden. als ik je formule gebruik doet ie toch niet helemaal wat ie moet doen. als ik hem bekijk voor de dag van vandaag en ik maak de rekensom zelf dan kom ik op 2 verschillende uitkomsten uit. zou je nog eens kunnen kijken waar dit verschil in zit? in de bijlage weer het bestand zoals het nu is. verder zie ik een verwijzing naar cel D4. deze cel is in het orgineel wel gevuld ik weet niet ofdat dit erg is? ik hoor weer graag van je.

weer hartelijk bedankt alvast.

Bekijk bijlage voorbeeld meldingen.xls

Bedankt voor uw oplossing.

U vraagt de afgelopen 12 maanden?
Ik heb anders de indruk dat u er 13 aanduidt.
Heb geprobeerd een formule te maken voor 12 maanden; echter rij 3 (de maanden) heb ik een andere invulling gegeven.
Indien u er 13 bedoelt, wijzig dan de 12 in 13.
Hopelijk toch een aanzet.
Succes.
Mvg.

Bekijk bijlage 175640

Het is geen probleem dat die cel een waarde heeft, hij werd alleen als referentie gebruikt.
Die referentie ligt nu bij E4 om bij de juiste maand te beginnen.

Code:
=SOM(VERSCHUIVING(E4;;MAAND(VANDAAG())+((JAAR(VANDAAG())-1-$E$2)*12);1;12))

Niels

Niels

hartelijk bedankt het werkt nu perfect zover ik kan zien.

mvg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan