• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som van reeks o.b.v. waarde uit dropdown list

• Onderwerp starter Onderwerp starter pbv7
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pbv7

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2015
Goedendag,

Binnen een spreadsheet heb ik een kolom met een dropdownlist waar 5 namen van Verkopers in staan vermeld. In de kolom er naast wordt de waarde van de verkochte order aangegeven. In een ander tabblad wil ik de totale waarde van de verkochte orders per Verkoper weergeven. Hoe maak ik de koppeling tussen de selectie uit de dropdownlist (bijv kolom A) en de waarde van de order (bijv kolom B)?

Alvast bedankt!

Groeten,
Paul

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heb je al eens naar een draaitabel gekeken ?

Voorbeeld bestand

Voorbeeld bestand is toegevoegd. O.b.v. selectie in kolom F dient de omzet van kolom G te worden gesommeerd op het tabblad Cijferoverzicht.
Dit cijferoverzicht wordt weer gebruikt in een totaalsheet met grafieken. Weet niet of een draaitabel daarvoor toereikend is.

Alvast bedankt weer!

Dat kan op celniveau volgens mij, maar niet in een reeks. Ziet de formule dat er bijvoorbeeld 'PvH' in cel f19 staat en dan ook cel g19 pakt voor de omzet?

Ja. Maak voor je invoer gebruik van een tabel. Zowel met som.als als met een draaitabel kan je dan de gegevens ophalen.

Bijlagen

Aanvulling

Nog een aanvulling op het voorbeeldbestand.

In kolom B worden de klanten aangegeven. Hier geldt hetzelfde voor, koppeling tussen Verkoper en Klant, maar dan wil ik alleen de unieke klanten in aantallen weergeven.

Als voorbeeld staat nu klant 'Peter Hahn' en verkoper 'PvH'. Stel dat de klant 3 orders heeft geplaatst bij 'PvH', dan wil ik in het overzicht 'Aantal klanten' slechts 1 hebben weergegeven. Hoe is deze aan te pakken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan