Som weergeven per groep

Status
Niet open voor verdere reacties.

username1989

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2009
Beste lezers,

(zie bijgevoegd access bestand in winrar)

Ik probeer in query 'Som weergeven per groep' het aantal bruikbare banen te weergeven (dmv formule: Bruikbaar banen: [CBS datos]![Aantal banen]*1000*[Percentage]![Bruikbaar percentage]). Nu krijg ik per gemeentegroep per branche het aantal bruikbare banen, echter weergeeft hij nu meerdere malen de soort branche (bijv. als ik gemeentegroep 3 selecteer en kijk naar branche AB Landbouw, bosbouw en visserij zie ik 45 records en dus 45 x (komt door het aantal gemeente dat in deze gemeentegroep valt) een ander cijfer voor het aantal bruikbare banen.

Ik wil dat hij deze optelt en dus 1 x het aantal bruikbare banen weergeeft per branche in een opgevraagde gemeentegroep. Deze 45 getallen meoten dus bij elkaar opgeteld worden zodat hij gewoon 1 x weergeeft Gemeentegroep 3 -> Branche AB Landbouw,etc -> aantal bruikbare banen (1 getal)

Ik heb het al geprobeerd met de knop Totaal en dan Som, er komt dan inderdaad wel 1 groep uit (dus 1 x per branche ) maar de optel som klopt dan niet.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet doen gebruik makend van de Ontwerpweergeve?

Alvast erg bedankt !

Bijlagen

Is dit ongeveer wat je bedoelt?

Bijlagen

• Kruistabel.jpg
    Kruistabel.jpg
    93,5 KB · Weergaven: 31
Je query geeft het aantal bruikbare banen per gemeentegroep per branche per gemeente.
Wijzig in je query-ontwerp het veld waarin je bruikbaar banen berekent in

Bruikbaar banen: Som([CBS datos]![Aantal banen]*1000*[Percentage]![Bruikbaar percentage])

Stel voor de velden Gemeentegroep en SBI Branche het totaal in op Group By.

In SQL weergave komt je query er zo uit te zien

Code:
SELECT [Gemeentegroep indeling].Gemeentegroep, [CBS datos].[SBI Branche], Sum([CBS datos]![Aantal banen]*1000*[Percentage]![Bruikbaar percentage]) AS [Bruikbaar banen]
FROM ([CBS datos] INNER JOIN [Gemeentegroep indeling] ON [CBS datos].[Regio's] = [Gemeentegroep indeling].[Regio's]) INNER JOIN Percentage ON [CBS datos].[SBI Branche] = Percentage.Branche
GROUP BY [Gemeentegroep indeling].Gemeentegroep, [CBS datos].[SBI Branche]

Grtz,

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan