• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Somformule werkt

Status
Niet open voor verdere reacties.

AddeVries

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 okt 2016
Ik heb een excelbestand waarin drie cellen bij elkaar worden opgeteld (somformule). In 1 cel staat echter soms een waarde(letter). Normaal geeft hij dan een foutmelding #waarde. In dit specifieke excelbestand geeft hij geen foutmelding. Hij ziet de waarde dus als nul.

Als ik de formule kopieer naar een ander excel bestand geeft hij meteen weer een foutmelding.

Ik heb een bijlage bijgevoegd.

De vraag is waar je kunt aangeven dat een letter (waarde) gezien moet worden als nul.

Bijlagen

Ik zie het probleem niet.

Som kan je beter zo gebruiken.

Code:
=SOM(A1:C1)

Bedankt voor je reactie. Ik ben denk ik niet geheel duidelijk geweest.

Ik heb in het verleden een excelbestand gemaakt waarin drie cellen bij elkaar worden opgeteld (zie bijlage (werkblad 1). Uiteraard ken ik de formule som(a1:c1) maar dat is niet het probleem

In cel B2 staat soms een waarde(letter). Over tekst kan Microsoft Office Excel normaliter geen berekeningen maken. Als je een som formule gebruikt waar 1 van de velden tekstveld staat geeft hij normaliter de foutmelding #waarde. In dit specifieke excelbestand geeft hij echter geen foutmelding. Ik kan dit echter niet meer reproduceren in andere excelbestanden.

Als ik de formule nu kopieer naar een ander excel bestand geeft hij meteen wel een foutmelding.

Ik heb een bijlage bijgevoegd. In het eerste tabblad werkt de formule wel en 2e werkblad werkt formule niet. Wat moet ik doen om de formule in de 2e werkblad werkbaar te krijgen net zoals in 1e werkblad.

Ik vraag dit omdat ik een excelbestand heb waarin soms tekst staat en ik wil dus dat hij de tekst als nul ziet.

Bijlagen

Code:
=SOM.ALS(A1:C1;">0")

Zo filter je wel alle tekst (en negatieve getallen) er uit

Ik kan het wel reproduceren en er wel een formule voor maken dat het wel werkt.
Code:
=SUM(A1:B1)-SUM(C1)

Normaal worden er binnen een SUM range alleen de getallen gesommeerd en al het andere overgeslagen. Excel geeft een fout terug als je cellen bij elkaar gaat optellen waarin ook tekst staat. Dus schiet mij maar lek waarom het op de ene tab wel werkt en na een copy paste op een andere tab niet? Kopiëren binnen hetzelfde blad werkt wel :shocked:

Het werkt ook als je een kopie van het werkblad maakt waar het wel werkt.
Het heeft overigens niets met de SOM-formule te maken. Op het ene blad werkt =A1+B1 wél en op het andere blad werkt het niet.
Het lijkt erop dat het oorspronkelijke werkblad eigenschappen heeft die nieuwe werkbladen niet hebben.
Misschien heeft het te maken met de Excel-versie die je destijds hebt gebruikt: welke versie was dat?
Overigens heb ik geen verschillen kunnen vinden en is het mij ook een raadsel.

Edit: de SOM-functie kun je net zo goed weglaten als je toch al plust en mint: het heeft geen zin om =SOM() om A1+B1-C1 heen te zetten.
In feite krijg je dan een een som met 1 element. Dat zou net zoiets zijn als SOM(1).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan