• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sommatie van een dynamisch bereik 2 x in dezelfde kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jamez

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2004
Hallo,

Ik zou in 1 kolom waar 2x een rij getallen staan met daaronder een sommatie van die rij getallen (a1t/m a10 getallen->a11 is sommatie hiervan; a21 t/m a30 getallen ->a31 sommatie van a21 t/ma30), ervoor willen zorgen dat wanneer er een rij ingevoegd wordt, het bereik wordt aangepast.dit is nu niet het geval

Nu ben ik al een bezig geweest met som, verschuiven en aantarg, (via site microsoft office) maar daar kun je enkel de hele kolom opgeven die nodig is voor aantalarg. Als je die kolomverwijzing veranderd in een bereik, wordt bij het invoegen van een rij, het bereik niet meegenomen. weet het ff niet meer:confused:

iemand een idee?

groeten
Jamez

hallo Jamez,

Kun je hier iets mee:

Code:
=SOM(INDIRECT("A21:A"&RIJ()-1))

Beste Ad,

Het werkt in 1e instantie goed. Ik was zelf niet op de hoogte van de mogelijkheden van INDIRECT, dus weer wat bijgeleerd.
Echter blijft het 'probleem' nog bestaan. Ik heb een voorbeeldbestandje toegevoegd om 1 en ander te verduidelijken, zie bijlagen.

ik heb je formule o.a. bij G14 en G30 gebruikt. Nu komt het weleens voor dat ik een stuk of 5 regels moet toevoegen onder het kopje 'som excl', om daar ook bedragen in te vullen. Nu wordt dit netjes gesommeerd bji G14 (nu G19 geworden), maar bij G30 (het subtotaal) blijft hij bij zijn startpunt (G14), waardoor de sommatie van G30 niet meer klopt.

Is hier een oplossing voor?

b.v.d.

Jamez

Bijlagen

Beste Ad en M,

Bedankt voor de snelle en zeer hulpvolle reactie. Het is precies wat ik zocht! Erg bedankt

met vriendelijke groet,

Jamez

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan