• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sommen.als en 'zoeken'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Docecomo

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2017
Ik loop vast binnen een bestand waarin ik gebruik maak van de formule sommen.als; ik heb het voorbeeld als bijlage toegevoegd.
Ik voer een debiteurenadministratie waarin ik de betalingen van de leden administreer; de leden zijn opgenomen van a3:c5 (eerst naam èn dan hun bankrekeningnummers). Aansluitend heb ik van a8:b11 weergegeven wat hun betalingen zijn, waarna ik in d3:d5 laat zoeken met sommen.als wat er is betaald per debiteur. Het probleem, waar ik tegenaanloop is, dat ik slechts kan zoeken in één kolom (kolom B) - dus eigenlijk op één bankrekeningnummer. Ik zou ook graag zien dat ik zoek in kolom C (want debiteuren kunnen ook 2 bankrekeningen hebben). Ik heb inmiddels geprobeerd met een of-functie, maar deze geeft als uitkomst een Waar of Onwaar-uitkomst. Hoe moet ik de formule maken?

Bijlagen

Mogelijke oplossingen (alle voor D3):
Code:
=SOMPRODUCT(((A$8:A$11=B3)+(A$8:A$11=C3))*B$8:B$11)

=SOM.ALS(A$8:A$11;B3;B$8:B$11)+SOM.ALS(A$8:A$11;C3;B$8:B$11)

=SOM(ALS(ISFOUT(VIND.SPEC(A$8:A$11;B3&C3));0;B$8:$B$11))
De laatste formule is een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter.

De eerste formule heeft mijn voorkeur :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan