• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sommen.als formule

Status
Niet open voor verdere reacties.
ExcelHenk,
evenals ExcelAmateur vind ik het moeilijk om je nu nog te volgen.
Nemen we als voorbeeld Fabric-plastic:
Het grootste weeknummer daarvoor in A2:A10 is 43, het op 1 na grootste is 2.
Het bedrag (Fabric-plastic komt in B2:B10 slechts 1 keer voor) dat daar in C2:C10 bijhoort is 2000,00
En jij zegt nu dat het 0 moet zijn.
Dat is in elke geval niet in overeenstemming met de voorwaarden in de vraag zoals je die stelde.

Laatst bewerkt:
Excuses, ik heb mijn vraag nog eens bekeken en ik kan begrijpen dat het nu een beetje verwarrend begint te worden.

Hierbij een bestandje die het hopelijk beter uitlegt. De bedoeling is dat eindvoorraad is beginvoorraad. De beginvoorraad moet dus uitgerekend worden. Als ervoor nog niet besteld is, moet er dus 0 komen te staan.

Die van ExcelAmateur klopt dus wel denk ik, maar ik durf die niet te gebruiken omdat ExcelAmateur zelf niet volledig overtuigt is van de formule. Bovendien probeer ik nu al een uur die formule in mijn final bestand te zetten (om de formule te checken), maar dan geeft de formule opeens hele andere waarden, heel raar.

Dus eigenlijk is de vraag om, als mijn vraag nu duidelijk is, nog eens goed naar die formule van excelAmateur te kijken om te kijken of die nog beter kan of om te kijken of die consistent is. EN hoe kan het ooit dat ik die formule niet goed in mi'jn 'final' bestand krijg:shocked: ik ben met stomheid geslagen;)

De formule van ExcelAmateur staat ook in de bijlage

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ExelHenk,

Hier onder een stukje van de formule.
Code:
GROOTSTE(A$2:A2;4))
Ik ben er niet zeker van had ik geschreven.

In de help heb ik gekeken en de 4 moet eigenlijk een 2 zijn. (dat is de eerst volgende onder de grootste)
Dit uit de Help van Excel;
Formule Beschrijving (resultaat)
=GROOTSTE(A2:B6;3) Het op 2 na grootste getal van de bovenstaande getallen (5)
=GROOTSTE(A2:B6;7) Het op 6 na grootste getal van de bovenstaande getallen (4)

Als je er een 2 van maakt klopt het helemaal niet, misschien zit het in het stukje ervoor van de formule?

Ik vind het een vreemde manier om een voorraadadministratie te voeren.
Hoe kan bv. een eindvoorraad van een product oplopen van 4750,00 naar 6000,00 zonder dat de beginvoorraad gewijzigd is (ervan uitgaande dat de prijs van het product niet gewijzigd is)? Ik begrijp er niets van.

Laatst bewerkt:
Het is ook maar een voorbeeld natuurlijk;) Bovendien heeft de eindvoorraad niet per se direct iets te maken met de beginvoorraad. Er missen nogal wat berekeningen die niks te maken hebben met mijn vraag.

ON: de formule klopt wel beter met 2 denk ik. Maar ik denk dat de criteria geen rekening met elkaar houden. Wat ik bedoel?
Het eerste deel van de formule (=SOMMEN.ALS(Q$3:Q$11;N$3:N$11;N11) zoekt in het bereik de zelfde material ID op als de geselecteerde cel (criteria1). De tweede deel van de formule (K$3:K$11;GROOTSTE(K$3:K11;2))) zoekt in het bereik de grooste week kleiner dan de geselecteerde cel op (criteria2). Het zou dus best zo kunnen zijn dat criteria 2 een week vind waarin helemaal niet die materiaal besteld is! Dat resulteert dus in een waarde van 0. Denk dat we hier iets mee moeten.

Het is ook maar een voorbeeld natuurlijk. Bovendien heeft de eindvoorraad niet per se direct iets te maken met de beginvoorraad. Er missen nogal wat berekeningen die niks te maken hebben met mijn vraag.
Maar om een goed antwoord te kunnen geven is een eerste en belangrijkste (!!) voorwaarde dat het probleem goed omschreven wordt en dat het voorbeeld een goede weergave is van de werkelijkheid. Dat is tot nu toe niet het geval, anders had je al lang een goede oplossing gehad. Waarom is bv. C3 niet gelijk aan 4750,00 ?

Zapatr,

je hebt helemaal gelijk, een zelfde Material ID hoeft ook niet 2x vermeld te worden in dezelfde week. Zo MOET het duidelijk zijn:thumb:

Bijlagen

Wat hier stond was niet juist, sorry.

Laatst bewerkt:
Bericht hierboven was niet juist.
Ik had me van kommen vergist.

Ik denk dat dit de goede formule is:

C5 =SOMMEN.ALS(D$2: D$10;B$2:B$10;B5;A$2:A$10;GROOTSTE(A$2:A5;2))

Deze formule moet alleen zo aangepast.vervormd worden dat de uitkomst van criteriabereik1;criteria1 basis is voor criteriabereik2;criteria2. Geen idee hoe dat moet maar nu werken de uitomsten van de criteriabereiken;criterias onafhankelijk van elkaar en dat is niet goed. (zoals ik eerder uitlegde)

Laatst bewerkt:
Nu werk je weer met heel andere bereiken dan in het voorbeeld dat je plaatste, dus dan valt er niets te controleren. Niet alleen ik, maar ook jij moet beter nadenken voordat je iets post.

heb mijn laatste bericht aangepast, zat per ongeluk vanuit het verkeerde bestand te posten

Typ in E3:
Code:
=ALS(A3=0;0;SOMMEN.ALS(D$2:D2;B$2:B2;B3)-SOM.ALS(B$2:B2;B3;C$2:C2))
en kopieer deze formule met de vulgreep naar beneden en daarna 1 cel naar boven. Ik heb met opzet de invoer voor E3 gegeven en niet voor E2, want in de formule in E2 komt bij D1 geen dollarteken voor (dag mag ook niet). Zie verder de bijlage.

Hoi Zapatr,

jouw versie was erg goed. Ik heb hem een beetje aangepast zodat ik de kolom beginvoorraad kon verwijderen (want die moest juist uitgerekend worden;)) Enige nadeel is dat de weken op voorraad gesorteerd moet zijn, maar daar weet ik wel een macro'tje voor:))

Ik kom zo eerst wel verder. Ik test hem vanavond nog even en als alles goed is zet ik de status op opgelost. Mocht je nog suggesties hebben dan hoor ik die graaf:)

BEDANKT:thumb::D

Bijlagen

In jouw bestand staan in C3 de dollartekens verkeerd. Dat komt omdat je van C2 naar C3 gekopieerd hebt, ondanks dat ik hierboven schreef dat niet te doen. Dat leidt voor die ene cel wel niet tot een onjuiste uitkomst, maar als je vanuit C3 alsnog naar andere cellen gaat kopiëren, loopt het fout.

danvie,
een juiste oplossing was er al hoor (zie hierboven).
Wellicht is die van jou ook goed (of beter), maar ik kan die nu niet inzien omdat ik nu met een computer werk waarmee ik geen Excel2007-bestanden kan openen.

klopt.
Ik had eerst even moeten refreshen in mijn browser :)
was aan het bouwen en dacht mijn bijdrage te kunnen leveren.
woordkeuze is ook wat ongenuanceerd gekozen.

Bedankt allemaal voor de reacties. Heb er veel aan gehad. Ik heb die van Zapatr nog wat aangepast. Morgen post ik mijn versie die ik gebruik in mijn final bestand hier en dan sluit ik de vraag. Helaas heb ik er nu geen tijd voor want ben al laat voor een afspraak. RENNEN!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan