• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOMMEN.ALS - optellen wanneer een waarde in een kolom voldoet aan reeks waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

TonSlagboom

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2017
Berichten
5
Ik probeer het onderstaande te bereiken:

1. In sheet A staan grootboektotalen per jaar (kolommen: grootboeknummer, grootboeknaam, jaar en totaal). Alleen deze sheet mag de gebruiker straks verversen.
2. In sheet B staan koppelingen van een grootboeknummer naar een door mij bedachte groepering (Mappings). Deze sheet gaat voor de gebruiker onzichtbaar worden.
3. In sheet C probeer ik dynamisch totalen te tonen via SOMMEN.ALS die de koppeling moet leggen naar een groepsnaam + jaar in Sheet C ---> Sheet B (Groepnaam -> grootboeknummer) --> Sheet A (totaal van de gevonden grootboeknummers binnen de gezochte groepsnaam). Maar dat krijg ik niet voor elkaar. Hier moet ik combinaties gaan maken met SOMMEN.ALS en ALS / VERT.ZOEKEN.

Wie kan mij daarbij helpen ?
Het voorbeeld heb ik versimpelt in het ingesloten Excel-document. Daar staat alles in 1 sheet.

Hierin wil ik proberen D17 en D18 dynamisch te laten bepalen aan de hand van C17 en C18.
Of D27 + D28 te bepalen aan de hand van een komma-gescheiden reeks van grootboeknummers in kolom B27/B28.

Thanks by voorbaat !
 

Bijlagen

  • Excel Sample using Mapping Table.xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
in D17 de volgende matrixformule:
Code:
=SUM(IF($B$3:$B$11=IFERROR(MATCH($B$3:$B$11&"_"&$D$3:$D$11;IF(tbl_Mapping[Reporting Group]=[COLOR="#FF0000"]$C17[/COLOR];tbl_Mapping[Ledgernr]&"_"&$C$14;"");0);0);$E$3:$E$11;0))
 
Dank Erik, maar ik krijg als resultaat #Naam. Zou je dat in mijn Excel-document willen zetten en uploaden. Dan kan ik het bestuderen.
 
Bekijk bijlage Excel Sample using Mapping Table.xlsx

Ik heb de Nederlandse versie:
Code:
=SOM(ALS($B$3:$B$11=ALS.FOUT(VERGELIJKEN($B$3:$B$11&"_"&$D$3:$D$11;ALS(tbl_Mapping[Reporting Group]=$C17;tbl_Mapping[Ledgernr]&"_"&$C$14;"");0);0);$E$3:$E$11;0))

Deze werkt bij mij wel, maar aangezien het een matrixformule betreft, zal je na het invoeren van de code moeten afsluiten met CTRL+SHFT +ENTER.

Mooie formule trouwens Eric.
 
Laatst bewerkt:
Thanks Sjon

Overigens wanneer er gebruik gemaakt wordt van Excel 2013 of hoger: gebruik dan niet de 'draak-functiie' als.fout maar als.nb (hoewel het in deze formule nagenoeg geen pijn doet)
 
Laatst bewerkt:
Dat was inderdaad de oplossing (ctrl-shift-enter)
Vinden jullie het erg dat ik een vreugde-sprongetje heb gemaakt !

Dank mannen !
 
Alle credits voor Eric! En dat soort sprongetjes maak ik geregeld dankzij dit forum. :)
 
Als overigens je grootboeknummers nog wijzigen, werkt het nog niet ;):d

wellicht zo wel:

Code:
=SOMPRODUCT($E$3:$E$11*(als.fout(vergelijken($B$3:$B$11&"_"&$D$3:$D$11;IF(tbl_Mapping[Reporting Group]=$C$17;tbl_Mapping[Ledgernr]&"_"&$C$14;"");0);0)>0))

of

Code:
=SOM((als.fout(vergelijken($B$3:$B$11&"_"&$D$3:$D$11;IF(tbl_Mapping[Reporting Group]=$C$17;tbl_Mapping[Ledgernr]&"_"&$C$14;"");0);0)>0)*$E$3:$E$11)


wel afsluiten met CSE
 
Laatst bewerkt:
Aanpassing

Inderdaad kunnen de grootboekrekeningen wijzigen, daarom probeer ik jouw 2 andere voorstellen toe te passen maar dat lukt me niet. Ook na CSE niet :cool:.
In de bijlage een nieuw voorbeeldbestand. Daarin heb ik inmiddels extra voorwaarden toegevoegd en gegevens in verschillende sheets gezet.
 

Bijlagen

  • Excel Sample using Mapping Table (version II).xlsx
    13,8 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
zie bestandje
 

Bijlagen

  • Excel Sample using Mapping Table (version II).xlsx
    13,9 KB · Weergaven: 33
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan