• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sommen als werkt niet zoals ik het wil

Status
Niet open voor verdere reacties.

pietje1972

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2012
Goedemiddag,

Ik wil de waarden van een aantal grootboekrekeningen die bij elkaar horen (bv alle personeelskosten) bij elkaar optellen.
Zie bijgevoegd voorbeeld.
Als ik 1 criterium gebruik dan werkt het wel, maar zodra ik een 2e criterium toevoeg krijg ik de waarde 0.
Wat doe ik hier verkeerd?

Ik hoor het graag.
Bedankt!Bekijk bijlage test sommen als.xlsx

SOMMEN.ALS gebruikt "AND" om criteria samen te nemen, dus alleen die grootboekrekeningen worden geteld die zowel aan de ene, als aan de andere grb rek voldoen en dat kan natuurlijk niet.
Wat jij nodig hebt is een optelling van twee SOM.ALS formules:
=SOM.ALS(A:A;7010;B:B)+SOM.ALS(A:A;5287;B:B)

Twee keer die som.als is zeer waarschijnlijk aanzienlijk sneller dan een matrix formule.

@jkpieterse,

Uit nieuwsgierigheid heb ik even 100.000 rijen gevuld, de SUM(SUMIF.....) constuctie (die zonder ctrl/shift/enter ingebracht wordt) geeft op het eerste zicht geen merkbare vertraging.

Bijlagen

Het kan ook nog gewoon met:
Code:
=SOMPRODUCT(($A$2:$A$100000={5287;7010})*($B$2:$B$100000))

@Wher: Ik time een verschil van ongeveer 30% in het voordeel van de dubbele sumifs. Minder dan gedacht idd. :-)

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!
Ik ga voor de som(som.als(... formule. Die kende ik zo nog niet en werkt prima in dit geval!

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan