• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sommetje maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

yolandal

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2008
Beste helpers in nood,

Ik heb een formule
=SOM.ALS(C1:C20;"Boodschap";E1:E20)
die werkt op het tabblad waar ook de bedragen staan.

Maar nu wil ik de uitkomst hiervan op een ander tabblad laten zien.
Ik heb de formule aangepast met de naam van het tabblad Invoer erbij, dus "Invoer!" voor de C1 enz, maar dit werkt niet.

Hoe zit het ook alweer met de verwijzing?

En eigenlijk wil ik het bedrag ook nog eens delen door 5. Is het dan simpel /5 erachter?

Alvast mijn dank!

Groetjes, Yolanda

knip de formule uit het bestaande werkblad.

plak de formule in het gewenst werkblad.

excel past automatisch de (tab)bladen aan.

Zoiets dus:

Code:
=SOM.ALS(invoer!C1:C20;"Boodschap";invoer!E1:E20)

Je kunt de selecties ook een naam geven, selecteer C1 t/m C20 en tik in het naamvak [Boven de A] een naam bvb kolomC, doe dit ook voor E1 t/m E20, met de naam kolomE.
Je krijgt dan de volgende formule:
Code:
=SOM.ALS(kolomC;"Boodschap";kolomE)
Ik zou wel namen gebruiken die voor jou duidelijk zijn, je formule is dan overzichtelijk.

Laatst bewerkt:
Nee, dat werkt helaas niet. Als ik dit doe dan springt ie terug naar m'n tabblad waar de bedragen staan met een waarde 0.

Mijn 1e antwoord kruiste jouw 2e reactie.

En ja, dat werkt! Hoe simpel... ik had al zitten stoeien met die Invoer! maar niet goed dus.... dank je!!

En ook het delen met /5 erachter werkt prima.......

DANK! en wat snel!

Eigenlijk nog een vervolgvraagje....

Ik maak nu een som die voldoet aan de voorwaarde 'Boodschap'. Maar kan ik dit combineren met een andere voorwaarde? B.v. op datum? dus voorwaarde 'jan'?

Ik maak nu een som die voldoet aan de voorwaarde 'Boodschap'. Maar kan ik dit combineren met een andere voorwaarde? B.v. op datum? dus voorwaarde 'jan'?

als je werkt met de formule somproduct kun je meerdere criteria selecteren.

1) met een voorbeeldbestanje ontdaan van gevoelige info. :)

of

2) met de zoekfunctie van dit forum op: somproduct :)

of

3) met de hulpfunctie van excel. :)

Voorbeeldbestandje is niet echt nodig omdat het om 1 regeltje gaat.
Zoekfunctie Somproduct? Het is toch een som.als?
Hulpfunctie van Excel ben ik al de hele middag mee bezig, maar ook het installeren van de extra Tool Voorwaardelijke Wizard brengt me niet wat ik wil.

Alle voorbeelden zijn standaard, en ik weet niet hoe ik dit moet wijzigen.

Ik wil dus in deze regel

=SOM.ALS(Invoer!C1:C6500;"Boodschap";Invoer!E1:E6500)

een extra voorwaarde toevoegen uit een andere kolom van een datum.

Ik heb geprobeerd

=SOM.ALS(Invoer!C1:C65000;"Boodschap";Invoer!B1:B6500;"jan";Invoer!E1:E65000)

dus de 2 voorwaarden gecombineerd, maar die vlieger gaat helaas niet op.

Ben een beetje dizzy van alle formules die ik zie... volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn...?

Voorbeeldbestandje is niet echt nodig omdat het om 1 regeltje gaat.

en hoe ziet de volgorde van dat bestand er dan uit.

som.als werkt maar met 1 voorwaarde, dus wat je wilt bereiken kan niet met die formule.

=somproduct((Invoer!C1:C65000="Boodschap")*(Invoer!B1:B6500="jan")*(Invoer!E1:E65000))

probeer bovenstaande formule eens.

laat je nog weten of het gelukt is?

Dan zou ik toch maar eens somproduct proberen....
Code:
=SOMPRODUCT((Invoer!C1:C65000="Boodschap")*(Invoer!B1:B65000="jan")*(Invoer!E1:E65000))
En als het dan nog niet lukt, dan Oeldere zijn raad maar eens opvolgen, een voorbeeldje.

edit by Ad:.....oeldere was me voor.:d

Laatst bewerkt:
De formule
=SOMPRODUCT((Invoer!C1:C65000="Boodschap")*(Invoer!B1:B65000="jan")*(Invoer!E1:E65000))

resulteert in een #WAARDE error.....

Nu moet ik er wel bij zeggen dat de waarde van de maand januari verschillend is, ik wil namelijk de som van alle bedragen van data in januari, dus dat kan zijn 1-jan-10 en 5-1-10 enz. Ik heb al * voor jan gezet, maar dit lukt ook niet.

Bijgevoegd het (geripte) document. Kan je mij please aangeven hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Bijlagen

Je moet ook alles zeggen als je iets vraagt.:)
Code:
=SOMPRODUCT((Invoer!C2:C65000="Boodschap")*(MAAND(Invoer!B2:B65000)=1)*(Invoer!E2:E65000))

Je zoekt nu per maand.

Cobbe

Ja, die werkt, dank je wel!

Ik ken Excel erg goed, maar formules en draaitabellen is nu nog een zwak punt.
Eigenlijk zoek ik een priveleraar die mij - tegen betaling - b.v. via Skype mij tips kan geven hoe ik e.e.a. moet doen. Want wat ik wil is nl. nooit standaard en omdat ik nét die specifieke kennis nog niet heb, kan ik formules niet zelf combineren.

Als iemand zich geroepen voelt om mij te helpen, graag. Anders zal ik mijn hulp op dit forum zoeken, ook prima, want zo te merken zitten hier professionals!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan