• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

somproduct als >0

Status
Niet open voor verdere reacties.

miriam85

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2007
Hallo,
ik ben bezig in excel 2007 en heb daarin een rij met cijfers. als het resultaat nul is dan staat er nb. Deze rij wil ik vermenigvuldingen met een andere rij en daarvan het resultaat optellen. Dit doe ik met somproduct, maar hij geef als resultaat nb. Dit komt omdat die cellen ook mee worden genomen en dat wil ik dus niet.
Ik krijg het echter niet voor elkaar om dit in een werkende formule te zetten, wie kan mij helpen?

Alvast bedankt

Optellen van een bereik doe je met SOM(), je kunt dan nooit de NB# waarde krijgen. De rest van de berekening zal dan ook anders uitpakken. Plaats anders even een voorbeeldje.

maar hij moet eerst vermenigvuldigen en som werkt niet. alleen som.als(bereik:">0"), maar hier moet de vermenigvuldiging dus nog bij in

en als je nb nu eens vervangt door 0?

voor formules moet nl alles bestaan uit cijfers.

miriam

een klein gezipt voorbeeldbestandje kan meer duidelijkheid scheppen.

miriam

een klein gezipt voorbeeldbestandje kan meer duidelijkheid scheppen.
Dit zou het best zijn.
Overigens kun je in een formule eerst vermenigvuldigen en dan optellen door haakjes op de juiste plaats te zetten in de formule. Overigens hebben wij vroeger een ezelsbruggetje geleerd om de volgorde van rekenen te bepalen. In Excel werkt dat net zo.
Meneer Van Dalen Wacht OP Antwoord. Dus: ^ * of / dan + of -

het is allemaal niet wat ik bedoel

hierbij het gevraagde bestandje, het resultaat moet (1*2 + 1*3 + 1*4) negen zijn

Bijlagen

Waar moet dat resultaat komen??
En waar moet het vandaan komen??

Trouwens vermenigvuldigen met 1 lijkt mij ook een zinloze bezigheid.

2+3+4 is ook gelijk aan 9

Mvg

Piet

Kijk, dat je de NB# waarde krijgt is niet zo moeilijk, die heb n.l. zelf in de formule gezet. Overigens zal de formule :
Code:
=AANTALLEN.ALS($AO3:$AO5;D1)
al voldoen.
AANTALLEN.ALS(criteriumbereik;criterium1). Maar je kunt meerdere criteria toevoegen voor het zoeken op basis van meerdere gegevens. Echter is het mij niet duidelijk wat je eigenlijk wilt bereiken, zou je willen proberen je vraag iets duidelijker te omschrijven?

het is niet voor niets een voorbeeldbestandje

het resultaat moet bij de vraagtekens komen

als je in de rechterkolom vaker dezelfde cijfers toetst dan word het getal één hoger.

ik heb complexere cijfers als in de rechterkolom en ook een complexere aantallen.als formule. dit maakt het noodzakelijk die nb te verwerken.

ik wil de getallen in rij 2 vermenigvuldigd hebben met de getallen in rij 1 en vervolgens hebben opgeteld.

Ik heb in het echte document meerdere rijen waarvan de vermenigvulding met de eerste rij moet worden opgeteld.

duidelijk genoeg of waar lopen jullie vast?

Laatst bewerkt:
Beste Miriam85 ;)

Heb gezien dat de laatste paar uur maar weinig reactie is gekomen op uw topic.

Is het mogelijk uw bestandje wat aan te passen met de gegevens die je graag zou willen zien in de cellen te typen, om een zicht over uw probleem beter te kunnen begrijpen.

Om zo naar de gepaste formule te zoeken.

Groetjes Danny. :thumb:

ik heb het iets proberen te verduidelijken, in de onderste rij is het resultaat 92. Dit resultaat wil ik ook bij de bovenste rij hebben.

ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen

Bijlagen

CorVerm,
CorVerm zei:
Overigens hebben wij vroeger een ezelsbruggetje geleerd om de volgorde van rekenen te bepalen. In Excel werkt dat net zo.
Meneer Van Dalen Wacht OP Antwoord. Dus: ^ * of / dan + of -
Dat regeltje heb ik ook in mijn jeugd moeten leren (en toepassen!). Helaas heb ik enige weken geleden tijdens een 'wiskunde-voor-ouders-opfriscursus' van mijn jongste geleerd dat Meneer van Dalen al vele jaren geleden is overleden...:rolleyes:
Volgens de MvD-regel zou de oplossing uit deze opgave...
Code:
16/2*2
...4 zijn. Namelijk éérst vermenigvuldigen (2*2=4) dan delen (16/4=4). Maarrrr niets is minder waar! De oplossing is namelijk 16 (16/2=8; 8*2=16)!

Ik weet 't.... dit antwoord is VOLKOMEN off-topic, maar ik vond 't toch grappig om ff te melden:D

Groet, Leo

=SOMPRODUCT(--ALS(NIET(ISFOUT($A$2:$AD$2));$A$2:$AD$2);(A1:AD1))

Opgelet : Matrixformule (te bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER en niet ENTER)

Hier het bestandje helaas met een extra rij. Misschien dat iemand anders een formule kan bedenken om het zonder die rij af te kunnen. Het zal wel aan mij liggen maar het heeft toch nog even geduurd voordat het kwartje (ouwerwets hè) viel.

@Leo,
Bedankt voor de minicursus. Hoe hebben wij het in die goede oude tijd dan toch gerooid? Mijn kinderen zijn allang de onderwijsleeftijd voorbij, dus zo'n kans als jij op een opfrisser heb ik niet (meer).

@GiMe,
Geweldig :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@ Miriam,

Als je de raad van Cor en Wigi had gevolgd (een fatsoenlijk voorbeeldbestandje !), had je de oplossing al uuuuuren gepost gekregen (en niet noodzakelijk door mij). ;)

bedankt, die matrix formule is inderdaad wat ik zocht

ik heb mijn best gedaan snel (het eerste voorbeeldbestandje geeft de essentie ook weer) een voorbeeldbestandje mee te sturen en om het zo duidelijk mogen uit te leggen.

Ik zal proberen het de volgende keer beter te doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan