• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOMPRODUCT formule met losse elementen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Moondust76

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2013
Ik heb tabel met meerdere kolommen en wil een telling maken van de records die voldoen aan een aantal criteria. Ik werk met Excel 2003 en gebruik daarom een SOMPRODUCT formule. Nu is een van die criteria een combinatie waaraan voldaan moet worden. Dus het record moet in kolom A waarde x en in kolom B waarde y hebben en daarnaast moeten de records met de combinatie van waarde z in kolom C en een getal in kolom D niet meegeteld worden.

Ik kom niet verder dan deze formule.

=SOMPRODUCT(([A]="x")*(="y")*([C]<>"z")*(ISGETAL([D])=ONWAAR))

Maar dan worden de elementen van C en D apart beoordeeld terwijl het juist om de combinatie gaat.

Hoe kan ik de combinatie verwerken in de SOMPRODUCT formule?

Laatst bewerkt:
Gewoon die combinaties toevoegen in je Somproductfromule.

Anders een bestandje posten met daarin je wensen beschreven.

Zie bijlage voor een voorbeeldje.

Wat ik wil is alle incidenten met prioriteit 2 tellen in week 1 waarbij gekoppelde incidenten van Demand (dus mét gekoppeld incident_id van het type Demand) niet worden meegenomen. Een incident zonder gekoppeld incident_id maar wel het type Demand moet niet worden uitgesloten en dus wel meegteld worden (laatste record).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken Cobbe. Ik kan op mijn werk helaas alleen Excel 2003 gebruiken waardoor ik AANTALLEN.ALS niet tot mijn beschikking heb. Kan je hetzelfde doen met een SOMPRODUCT formule?

Heb de oplossing in een xl2000 versie gemaakt die zeker ook werkt in een xl2003.

Succes!!

Bijlagen

Aha, je splitst de telling in tweeën en telt ze weer bij elkaar op. Eigenlijk heel simpel. Het is een manier van denken in tussenstappen die ik me nog meer eigen moet zien te maken. Hoe dan ook, dit probleem is opgelost. Bedankt!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan