• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

somproduct formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronsom

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2012
Hallo allemaal,

Ik heb in de bijlage een formule gemaakt met de functie SOMPRODUCT.
Ik krijg alleen in de uitkomst van de formule een 0 i.p.v. een 1.
Dat is de uitkomst die ik verwachte.
Wat doe ik verkeerd?

Bijlagen

uitkomst klopt precies. Er zijn geen waarden die voldoen voor week 1.

Laatst bewerkt:
In de kolom weg komt geen getal kleiner dan of gelijk aan 1 voor, dus het resultaat 0 is juist en
Code:
(Afwezig[Weg]<=$M2)
klopt dus niet

Hallo, dat ik daar overheen gekeken heb is niet zo slim van mij.
Wat moet ik toevoegen aan de formule zodat deze weet dat 23-12-2019 week 52 kleiner is dan 12-1-2020 week 2.
Uiteindelijk wil ik dat de basis van de formule wel de weeknummers blijft

Doet deze wat je wil?
Code:
=SOMPRODUCT((Afwezig[Naam]=N$1)*(JAAR(Afwezig[StartDatum])&TEKST(Afwezig[Weg];"00")<=$L2&TEKST($M2;"00"))*(JAAR(Afwezig[EindDatum])&TEKST(Afwezig[Terug];"00")>=$L2&TEKST($M2;"00")))

Hallo Alex,

ja deze formule doet precies wat ik wil.
Top dank je wel!!

Hallo allemaal,

Toch nog een vraagje over deze formule.
Als ik de naam en het jaar/weeknummer omdraai zoals in de bijlage dan kan ik niet door de kolommen slepen.
Is hier ook een trucje voor of kan dit gewoon niet?

Bijlagen

Dat regel je met de $-tekens. Daarmee zet je een rij, een kolom, of beide vast. In de oorspronkelijke formule stond de kolomnaam vast, nu moet dat het rijnummer worden.

Spot de verschillen met formule in #5:
Code:
=SOMPRODUCT((Afwezig[Naam]=$K30)*(JAAR(Afwezig[StartDatum])&TEKST(Afwezig[Weg];"00")<=L$28&TEKST(L$29;"00"))*(JAAR(Afwezig[EindDatum])&TEKST(Afwezig[Terug];"00")>=L$28&TEKST(L$29;"00")))

Dat met het $ teken weet ik, het gaat mij om de rood gekleurde delen in de formule hieronder. dit schuiven in de tabel mee

Code:
=SOMPRODUCT((Afwezig[Naam]=$K30)*(JAAR([COLOR="#FF0000"]Afwezig[StartDatum][/COLOR])&TEKST([COLOR="#FF0000"]Afwezig[Weg][/COLOR];"00")<=L$28&TEKST(L$29;"00"))*(JAAR([COLOR="#FF0000"]Afwezig[EindDatum][/COLOR])&TEKST([COLOR="#FF0000"]Afwezig[Terug][/COLOR];"00")>=L$28&TEKST(L$29;"00")))

Het is inmiddels gelukt, ik heb de gedefinieerde namen aangepast.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als ik de hele rij selecteer met de correcte formule in L30, en daarna op Ctrl+R druk voert 'ie wel goed door.

Of deze gebruiken, die kun je wel doortrekken.
Code:
=SOMPRODUCT((Afwezig[[Naam]:[Naam]]=$K30)*(JAAR(Afwezig[[StartDatum]:[StartDatum]])&TEKST(Afwezig[[Weg]:[Weg]];"00")<=L$28&TEKST(L$29;"00"))*(JAAR(Afwezig[[EindDatum]:[EindDatum]])&TEKST(Afwezig[[Terug]:[Terug]];"00")>=L$28&TEKST(L$29;"00")))

Laatst bewerkt:
Bij tabelverwijzingen werkt het slepen met de vulgreep anders dan kopieren en plakken, probeer maar eens...

Hallo JK,

Heb ik dit goed opgevangen door de gedefinieerde namen aan te passen zoals in mijn voorbeeldbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan