• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Somproduct functie voor het optellen van getallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ojjanse

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2006
Beste forummers,

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb een klantenlijst met branche, plaats en omzet (vereenvoudigde versie als bijlage).
Het maken van een overzicht van de omzet per land per branche is geen probleem. Nu wil ik deze omzet ook nog in verschillende klassen verdelen. Dus de jaaromzet per land per branche verdeeld in de volgende klassen:

meer dan 1000
tussen 600 & 1000
tussen 200 & 600
lager dan 200.

Nu kom ik dus niet verder dan de formulie die ik nu in het bestandje heb staan. Het gevolg van deze formule is een aantal. Maar ik wil geen aantal, ik wil een bedrag. Kan iemand mij verder helpen?!

Bijlagen

Beste Ojjanse,
jouw formule in H8:
Code:
=SOMPRODUCT((Klantomzet!$A$2:$D$26=Klantomzet!G8)*(Klantomzet!$D$2:$D$26>=Klantomzet!$H$5)*(Klantomzet!$B$2:$B$26=Klantomzet!$F$7))
zou ik veranderen in:

=SOMPRODUCT((Klantomzet!$A$2:$A$26=Klantomzet!$G8)*(Klantomzet!$D$2:$D$26>=Klantomzet!H$5)*(Klantomzet!$B$2:$B$26=Klantomzet!$F$7)*$D$2:$D$26)

eigenlijk stond bijna alles goed, je moest alleen de uitkomsten van de vergelijkingen in de somproduct functie nog vermedigvuldigen met de omzetten.

p.s. bij het zoeken naar omzetten tussen .... en ..... zou ik nog 1 stap extra invoegen om de omzet tot er ook in te krijgen.

Laatst bewerkt:
Hey Bob,

onwijs bedankt! Ik was hier al uren op aan het puzzelen.....werd er al licht krankzinnig van! ;) Bedankt!! Hier heb ik echt wat aan!

Alleen je zei het volgende:

p.s. bij het zoeken naar omzetten tussen .... en ..... zou ik nog 1 stap extra invoegen om de omzet tot er ook in te krijgen.

Wat bedoel je hier precies mee?

In de formule wordt gekeken naar omzet groter of gelijk aan.
Als je wilt kijken naar omzet tussen b.v. de 600 en 1000 zal je moeten kijken naar groter dan of gelijk aan 600 EN ook moeten kijken naar kleiner dan 1000.
deze laatste stap zal je er dus nog in moeten zetten.
Deze formule bevat deze stap wel.
In cel H8:
=SOMPRODUCT((Klantomzet!$A$2:$A$26=Klantomzet!$G8)*(Klantomzet!$D$2:$D$26>=Klantomzet!H$5)*(Klantomzet!$B$2:$B$26=Klantomzet!$F$7)*(Klantomzet!$D$2:$D$26<H$6)*$D$2:$D$26)
Dan moet je nog wel even in cel H6 zetten: =MAX(D: D)+1. (zonder spatie)

De somproduct formule kan je copieeren naar H8:K10.
Om de formule te kopieeren in cellen H14:K16 dien je alleen de $F$7 te vervangen voor $F$13.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan