• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Somproduct of aantal.als

Status
Niet open voor verdere reacties.

Niek91

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2012
Hallo,

Ik heb een vraag over somproduct.

Ik heb een tabblad stamdata met daarin de omzetdekking van een bepaalde hoofdgroep. In die hoofdgroep vallen meerdere artikelnummers. Nu wil ik in een ander tabblad zichtbaar krijgen hoeveel artikelen van een bepaalde hoofdgroep bijv een omzetdekking hebben van onder de 2, tussen 2 en 4, en boven de 4.

Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk. Ik heb al veel geprobeerd met somproduct maar ik kwam er niet uit.

Alvast bedankt.

Een voorbeeldbestandje zou nog veel meer duidelijk maken.

Dank Spaarie.

Hier kan ik idd verder mee. Nu alleen nog even uitvogelen hoe ik voor de betreffende artikelen per desbetreffende omzetdekking de totale voorraadwaarde optel.

Daar kan je SOMPRODUCT voor gebruiken.
Voor bijvoorbeeld in L2 (tot 2):
Code:
=SOMPRODUCT(($A$2:$A$14=$F2)*($C$2:$C$14<=2)*($D$2:$D$14))
en om die nullen weg te laten:
Code:
=ALS(SOMPRODUCT(($A$2:$A$14=$F2)*($C$2:$C$14<=2)*($D$2:$D$14))=0;"";SOMPRODUCT(($A$2:$A$14=$F2)*($C$2:$C$14<=2)*($D$2:$D$14)))

In K2 dan (2-4):
Code:
=SOMPRODUCT(($A$2:$A$14=$F2)*($C$2:$C$14>2)*(C2:C14<=4)*($D$2:$D$14))
of zonder nullen weer:
Code:
=ALS(SOMPRODUCT(($A$2:$A$14=$F2)*($C$2:$C$14>2)*($C$2:$C$14<=4)($D$2:$D$14))=0;"";SOMPRODUCT(($A$2:$A$14=$F2)*($C$2:$C$14>2)*($C$2:$C$14<=4)*($D$2:$D$14)))

Dank denk ik dat M2 zelf kan bedenken.... ;)

Laatst bewerkt:
bedankt man! Ik krijg echter steeds een foutmelding dat die door 0 deelt en dat dus niet mogelijk is ofzo. Heb de formule al helemaal doorgelopen maar kan de fout niet vinden.

@Niek91

dan plaats je gewoon je bestandje en dan kunnen we er ook gericht naar kijken.

Ik heb toch een voorbeeldbestand geplaatst? maar geef maar aan als er nog een ander voorbeeld geplaatst moet worden.

Ìn je bestandje in post 3 zie ik de foutmelding niet terug.

Als je hier het bestandje plaats met de foutmelding kunnen we er ook gerichter naar kijken.

Beste Niek91,
Je moet de formule is ook gemaakt om in mijn voorbeeldbestand te functioneren. Niet in je eigen...
In mijn voorbeeld heb ik in kolom F alle unieke waardes staan die in kolom A stonden en daar is de SOMPRODUCT op gebaseerd. Dus als je de SOMPRODUCT in je eigen bestand zet, waarin je deze handeling waarschijnlijk niet hebt gedaan, zoekt ie dus een blanco waarde...

Hoop dat je het snapt...

Laatst bewerkt:
De formule werkt wel in het voorbeeldbestand maar ik denk dat die in mijn eigen bestand niet werkt omdat er dan ook waarden van 0 tussen zit. Dat is de enige reden die ik kan bedenken.

Kan je dit na bootsen in een voorbeeldbestand? Want ik zie het probleem niet....

Met SOMPRODUCT (net als bijv. AANTAL.ALS en SOM.ALS) moet je je bereik (matrix) benoemen.
Je kan met deze formule dus geen gebruik maken van A:A, maar A2:A14.
Verander dit in je voorbeeld en hij doet het...

Kijk voor dit soort problemen ook eerst in je HELP van Excel, want daarin wordt het aangegeven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan