• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

somproduct werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

missye82

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 okt 2013
Goedemiddag allen,

Ik heb een vrij simpele berekening in
Kolom J: G2-F2
Kolom K: H2-G2
Kolom L: H2-F2

Op deze manier krijg ik ook een hoop negatieve waarden en onterechte 0 waarden. Daarom heb ik de lege cellen willen uitsluiten door deze formule:
Code:
=ALS(H2="";"";ALS(G2="";"";SOM(H2-G2))).

Kolom J t/m L zijn geen probleem meer. Nu doet de somproduct (kolom O en P ) niet meer wat het wel deed zonder alle lege datum cellen in kolom A t/m H.
Ik heb ook geprobeerd de formule te wijzigen als hieronder zodat de lege cellen wederom niet worden meegenomen. Maar dat werkt niet.

Code:
=SOMPRODUCT(--((DATUM(JAAR($F$2:$F$2700);MAAND($F$2:$F$2700);1)=N2)*($J$2:$J$2700)* )*($J$2:$J$2700)<>””))/SOMPRODUCT(((DATUM(JAAR($F$2:$F$2700);MAAND($F$2:$F$2700);1)=N2)*1))

Ook heb ik bedacht de negatieve waarden te voorkomen door overal (dus in de oorspronkelijk lege cellen) een datum in de toekomst in te voeren. Maardoor kolom K + L ook soms leeg zijn in 1 rij, geeft het als resultaat een onterechte 0 waarde.

Zien jullie misschien een manier om de somproduct te laten werken?

Alvast bedankt,

MissyE

Bekijk bijlage helpmij_Jim.xlsm

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

HTML:
Ik heb een vrij simpele berekening in
Kolom J: G2-F2
Kolom K: H2-G2
Kolom L: H2-F2

De formule in kolom L komt niet overeen met jouw tekst hierboven. In L staat nl. F2-H2
Daar komen dus de negatieve waarde vandaan.
Wat is het probleem met de 0 als resultaat in de kolommen J,K en L ?

Wijzig de somproduct in kolom O in
Code:
=ALS.FOUT(SOMPRODUCT((JAAR($F$2:$F$2700)=JAAR($N2))*(MAAND($F$2:$F$2700)=MAAND($N2))*($J$2:$J$2700>0)*($J$2:$J$2700))/SOMPRODUCT((JAAR($F$2:$F$2700)=JAAR($N2))*(MAAND($F$2:$F$2700)=MAAND($N2))*($J$2:$J$2700>0));"")
en in kolom P
Code:
=ALS.FOUT(SOMPRODUCT((JAAR($H$2:$H$2700)=JAAR($N2))*(MAAND($H$2:$H$2700)=MAAND($N2))*($L$2:$L$2700>0)*($L$2:$L$2700))/SOMPRODUCT((JAAR($H$2:$H$2700)=JAAR($N2))*(MAAND($H$2:$H$2700)=MAAND($N2))*($L$2:$L$2700>0));"")

Wanneer ik deze formule 1 op 1 overneem, geeft het overal blanko cellen, wanneer ik in kolom J tm L de "als"-functie gebruik. Dat zou betekenen dat het overal ergens een fout ziet, voor zover ik het begrijp.
Wanneer ik in kolom J tm L de "als"-functie niet gebruik werkt de voorgestelde formule(s) prima.

Alleen heb ik een kleine correctie moeten doorvoeren, aangezien sommige handelingen dezelfde dag worden afgeronden (dus 0 dagen). Hierdoor is de formule gewijzigd in:
Code:
=ALS.FOUT(SOMPRODUCT((JAAR($F$2:$F$2700)=JAAR($N2))*(MAAND($F$2:$F$2700)=MAAND($N2))*($J$2:$J$2700>[B]=[/B]0)*($J$2:$J$2700))/SOMPRODUCT((JAAR($F$2:$F$2700)=JAAR($N2))*(MAAND($F$2:$F$2700)=MAAND($N2))*($J$2:$J$2700>[B]=[/B]0));"")

Maar nu zijn er doordat er in kolom J tm L de "als"-functie niet meer wordt gebruikt ook "onterechte 0-waarden" zie bv K5 -11 en de terechte
0-waarde K4.
helpmij.jpg

Is hiervoor ook een oplossing?

Laatst bewerkt door een moderator:
Tel bij het aantal dagen standaard 1 op, dan vermijd je een deel van de nullen.

Beste Rob,

Dan worden de onterechte nullen toch ook gewoon +1.

Als iets op dezelfde datum plaatsvindt, mag je daar een 1 zien staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan