• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

somproduct

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jemp
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jemp

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2012
Hallo

Bijgevoegd voorbeeld maakt deel uit van een groter geheel en heeft enkel als doel mijn probleem duidelijk te maken.

In de kolommen A=>H wordt de planning van de uren van de werknemers geplaatst.
In de kolom K wordt berekend, volgens bepaalde regels (die er hier eigenlijk niet veel toe doen), hoeveel werknemers er moeten aanwezig zijn tijdens de middagpauze.
Regel komt neer op : als iemand langer werkt dan 7u moet er een vervanger beschikbaar zijn voor de verplichte middagpauze.

Ik heb een heel fijne formule gevonden via "somproduct". Er is echter een maar. De formule werkt enkel wanneer er uren ingegeven worden.
Het programma is echter zo opgesteld dat er ook andere zaken in het rooster kunnen geplaatst worden (zoals bv V voor verlof,...) en daar loopt het "natuurlijk" mis.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Groetjes
JP

Bekijk bijlage Test Middaguren.xlsx

Hallo JP,

Zo iets:
Code:
=ALS(ISGETAL(SOMPRODUCT((B5:H5-A5:G5>7/24)*IS.EVEN(KOLOM(B5:H5)-KOLOM(B5))))>0;2;1)

Groet

Dirk

Hallo Dirk

Toch niet.
Krijg dan altijd het resultaat 2 en dat is niet de bedoeling.

JP

Probeer deze eens:
Code:
=ALS(SOMPRODUCT(ALS.FOUT((B2:H2-A2:G2)>7/24;0)*IS.EVEN(KOLOM(B:H)-2))>0;2;1)
Let op: matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen.

PS Samengestelde cellen ook verwijderen. Zie bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Misschien een kleine verbetering zonder IF()

Code:
=N(SUMPRODUCT(IFERROR((B2:H2-A2:G2)>7/24;0)*ISEVEN(COLUMN(B:H)-2))>0)+1

Werkt volgens mij ook wel.
Code:
=N(SOM(N(ALS.FOUT((B2:H2-A2:H2)*(A2:H2<>"")>7/24;0)))>=1)+1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan