• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

somprodukt formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

popipipo

Meubilair
Lid geworden
21 nov 2006
Besturingssysteem
Win11
Office versie
Office 365
Klopt het dat de somprodukt formule niet werkt over 2 verschillende bestanden?

In bestand 1 heb ik datum + tijd in hele uren staan
In bestand 2 heb ik datum + tijd in kwartieren staan.

In bestand 1 wil ik dus de optelling van de 4 kwartieren hebben
Deze werkt wel:
=
Code:
SUMPRODUCT(($T$1:$T$21>=A4)*($T$1:$T$21<A5)*($Z$1:$Z$21))
maar deze werkt niet
Code:
=SUMPRODUCT(('[Elektriciteit_2024  panelen.xls]januari 2024'!$A:$A>=A2)*('[Elektriciteit_2024  panelen.xls]januari 2024'!$A:$A<A3)*('[Elektriciteit_2024  panelen.xls]januari 2024'!$G:$G))

Het zou gewoon moeten werken. Hier wel in ieder geval.
Probeer eens niet de hele kolommen te selecteren maar echt een bereik tot bvb regel 50

Laatst bewerkt:
In A1 staat tekst en daarom werkte het bij mij niet.
Als ik $A:$A verander in $A$2:$A$1000 werkt de formule wel

Bedankt

Is een draaitabel niet handiger ?

Waarschijnlijk wel maar het lukt mij niet
Zou jij het voor mij willen proberen?

Bijlagen

per kerende post:
NB. lege rijen zijn niet handig in een gegevenstabel.

Bijlagen

Kun je een kleine uitleg geven hoe je de 'days' heb toegevoegd?

Ik vond de lege regels waren juist wel handig zonder draaitabel

ga in een cel in de kolom datum_uur staan.
Rechtermuisknop / groeperen/ uur en dag selecteren.

Kan ook met Power Query.

Bijlagen

Dank je die kende ik nog niet.

Power Query daar moet ik me eerst nog in verdiepen

Zou ik zeker doen. Dé manier om data uit andere bestanden gemakkelijk in te lezen en te transformeren.
Heel veel kun je al bereiken met alleen klikwerk in de Query Editor.

PHP:
let
    Source = Excel.CurrentWorkbook(){[Name="Tabel1"]}[Content],
    colsNew = Table.RenameColumns(Source,List.Zip({Table.ColumnNames(Source),{"Tijdstip","L NT","TL NT","L LT","TL LT","LT","LLT"}})),
    hours = Table.AddColumn(colsNew, "Tijd", each Date.From([Tijdstip]) & Time.From(Number.RoundDown(Number.From(Time.From([Tijdstip]))*24)/24)),
    grp = Table.Group(hours, {"Tijd"}, {{"L_NT", each List.Sum([L NT])},{"TL_NT", each List.Sum([TL NT])},{"L_LT", each List.Sum([L LT])},{"TL_LT", each List.Sum([TL LT])}}),
    result = Table.SelectRows(grp, each ([Tijd] <> null))
in
    result

Laatst bewerkt:
Ik moet nog eens leren alles in één M-code te gieten...

Het is een kwestie van veel doen en verdiepen in functies. Dat komt vast goed🙂. Ook hier zijn kortere oplossingen vaak mogelijk(maar ook niet altijd beter).

Verder kunnen bepaalde acties de dynamische werking wegnemen van de Query. De standaard split functie(aan te klikken in de ribbon) is bijvoorbeeld niet-dynamisch. Er worden kolommen gecreëerd en die staan hard in de code. Bij aanpassingen in de brondata zullen de wijziging dus niet worden meegenomen.

Mij bevalt een simpele draaitabel prima.

In dit geval voldoet een draaitabel ook. Verder valt een draaitabel niet te vergelijken met Power Query.

Dat was ook niet de vraag van @popipipo
Evenmin deed ik daar een uitspraak over.

Antwoord was gericht op jouw post. De vraag van popipipo is al meerdere keren beantwoord met verschillende oplossingen.

Het lijkt(ook uit andere topics) alsof je niets hebt met Power Query. Ik zou er toch eens mee beginnen. Dan zie je hoe mooi het werkt.
Je kunt het als add in downloaden in oudere versies, volgens mij vanaf 2010.

Heb je liever een output in tabelvorm of als draaitabel? Ik weet het antwoord wel😉

Ik heb toch nog een aanvullende vraag.

Ik wil de gegevens uit de draaitabel vergelijken met een andere tabel.
Dit levert het probleem op dat de draaitabel de datum en tijd als tekst weer geeft
Daardoor krijg ik het niet voor elkaar om de tekst weer om te zetten naar datum
Januari en februari gaan goed maar maart niet, ik vermoed dat april weer wel goed gaat en mei weer niet.
Het heeft dus te maken met de afkortingen van de maandnamen.

Tevens worden de slicers niet goed gesorteerd. (niet in het voorbeeldje te zien)
In het werkelijke bestand gebruik ik verschillende tabbladen maar voor de overzichtelijkheid staat hier alles op 1 blad

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan