soms bass en soms weer niet..

Status
Niet open voor verdere reacties.

darude123

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2007
Ik moet zeggen dat dit forum mij wel bevalt. Het heeft in zijn verleden goed werk geleverd dus ben ik benieuwd of mijn volgende vraag ook beantwoord kan worden.

Ik heb een pc met een onboard soundkaart. Deze onboard card (realtek AC97 Audio) is uitgerust met surround 5.1 uitgangen. Ik heb ook een surround set bij mijn computer. De Philips MMS460. Wanneer ik spellen speel is het vaak zo dat soms de bass speaker wel bassgeluid levert en soms niet. Bijvoorbeeld bij GTA andreas heb ik buiten op straat geen bass, ga ik een gebouw binnen heb ik wel bass (overige speakers doen het dan wel) :confused:

Wanneer ik op internet zit heb ik bij youtube filmpjes ook NOOIT een bass, zijn het mediaplayer filmpjes heb ik ALTIJD bass. Vreemd toch of niet. En als ik muziek afspeel (doe ik altijd via mediaplayer) doet de bass het ook altijd zonder problemen
Ligt dit nu aan die onboard kaart (ik hoor vaak dat die vrij ***** zijn). Ik zit er namelijk aan te denken om de Sweex 5.1 PCI Sound Card te kopen. Deze is vrij goedkoop maar zou deze mijn probleem oplossen??

Mijn dank is groot,

Groeten Ruud

Pc Specs:
ATH 64 X2 3800+
MBG GA-K8NP-SLI Nforce4 SLI S939/DDR400
Geforce 7600GT 256mb
1 gig intern pc3200

Zou het ook te maken hebben met het geluidspoor wat er afgespeeld wordt? Omdat de bass wel wordt gebruikt bij bepaalde situaties.
Youtube fimpje gebruiken geen 5.1 sound, dat zou in dat geval de oorzaak kunnen zijn.

Verder heeft een nieuwe kaart weinig effect dacht ik. En vooral de Sweex niet. (budget merk).

Dat ligt inderdaad aan het aangeboden signaal wat Frisian terecht opmerkt.
Verandering van kaart heeft op dat vlak inderdaad geen enkele invloed.

Ligt dit nu aan die onboard kaart (ik hoor vaak dat die vrij ***** zijn).
De beste manier om de mogelijkheden van je onboard soundchip te testen is de volgende. Open een lekker stukje muziek in Windows Media Player.
Ga vervolgens via Beeld, Opties naar Grafische equalizer en zet de bassen omhoog. Zie het voorbeeld.

wmpequalizertp1.jpg

Blader vervolgens door naar TruBass en WOW en speel met de schuifjes. Maar pas wel op, te veel naar rechts gaat vervormen, of je speakers worden opgeblazen. :p

wmptrubasswowom9.jpg

Als het resultaat je bevalt, weet je zeker dat het niet aan je geluidskaart ligt.

De bass is verder wel prima. Mijn vader klaagt regelmatig dat het weer onweert op mijn kamer :D En als ik het instel zoals jij zegt zit ik met oordoppen achter de pc :thumb:

Ok dus dat ligt aan het spoor. Dus ook bij die spellen? Ik heb bij half-life 2 en bij Farcry hetzelfde probleem. Bij deze spellen kun je wel kiezen voor 5.1 surround bij geluidsinstellingen maar toch hoor ik dan soms bass wel maar veel vaker niet. Heel raar soms is het wel eens zo dat als ik mijn geweer richt naar een bepaalde hoek dat ik dan de bass wel hoor, verander ik vervolgens de richting van de muis en wijs ik pistool naar andere hoek dan verdwijnt diezelfde bass weer...

Een maat van mij zei trouwens dat hij wel altijd bass hoort bij youtube maar hij heeft 2.1 speaker set

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat klopt.
YouTubve levert alleen stereo, dus 2.1
Wanneer je jouw opstelling configureert als 2.1, hoor je ook altijd bass bij YouTube

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan