Soms gaat computer niet meer aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

juliatan

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2009
De computer van een vriendin wil regelmatig helemaal niet aangaan. Steeds vaker eigenlijk. Maar ook gaat de computer vaak wel aan zonder verder probleem. Als de computer wel gewoon aan is gegaan, werkt alles prima. (Ook valt de computer nooit spontaan uit).

(Ook vanuit standby wil de computer regelmatig niet meer aangaan via de kastknop of het toetsenbord)

Ik heb tijdelijk het voorpaneel van de computerkast verwijdert, zodat ze nu even de computer met de 'binnenste' aan/uit-knop aan zet. Om uit te sluiten, dat het probleem aan bijvoorbeeld te weinig diepgang van de buitenste aan/uit-knop van het frontpaneel ligt. Het probleem blijft.

Als de computer niet wil aan gaan, brandt het lampje van het moederbord wel gewoon zoals hoort.

Zelf denk ik dat de op het moederbord aangesloten powerswitch van de computerkast (binnenste aan/uit-knop) defect is. Bijvoorbeeld een licht kabelbreukje. Die is op zich ook gemakkelijk te vervangen. Maar als er een kabelbreuk is zou die knop toch eigenlijk ook helemaal niet meer moeten kunnen werken

Kan er daarom een andere oorzaak zijn, die iemand hier bekend is? Ze woont voor mij namelijk ook behoorlijk ver weg en kent helaas niemand anders, die haar helpen kan.

Haar computer is een Packard Bell Imedia 2350 A10 van 2,5 jaar oud. Op het Packard Bell forum geen thread met hetzelfde probleem gevonden. Ook weinig respons aldaar op deze vraag.

Alvast hartelijk dank voor eventuele oplossingen,

Julian

Gmiddag!

Je draait XP?
Zoek dan eens op 'pci.sys', hier zou het probleem kunnen liggen (niet aanwezig / beschadigd). Dit heb ik zelf ook ooit eens gehad, zijn simpele oplossingen voor!

Het gaat alleen om een probleem met het aanzetten van de computer, dus voor überhaupt Windows kan starten. Er is geen probleem met Windows als de computer uiteindelijk wel aangaat. XP loopt dan als een zonnetje.

Ja precies, ik herken 't :)

Zoek maar eens even op je c-schijf naar 'pci.sys'.

Zal haar later bellen of 'pci.sys' bij haar computer in de map 'C:\WINDOWS\system32\drivers' staat. Hoe te zien of deze corrupt is, weet ik niet

Verder gegoogled op pci.sys. Alleen problemen met starten van Windows zelf gevonden bij missen of corruptie van het bestand. Niet met aan/uitknop behalve bij slaapstand, die bij haar uitstaat. Ze gebruikt stand-by, maar wellicht overeenkomend.

Kan natuurlijk geen kwaad om 'pci.sys' bij haar te vervangen. Hopelijk lukt dat haar over de telefoon. Ze is erg onhandig met computers.

In ieder geval bedankt

Graag gedaan hoor.

Wat ik me nog kan herinneren is dat ik het probleem toen heb opgelost door op te starten met de WXP-installatie CD in de lade, maar wat ik toen verder heb gedaan...

Succes!

Hallo

Volgens mij alle symptomen van een defekte voeding , is wel vroeg na +/- 2.5 jaar ...

Indien mogelijk eens een ruilvoeding proberen .

Peter

Als het aan de voeding ligt, waarom werkt ie als de computer aangaat wel normaal dan? En het lampje van het moederbord brandt wel normaal bij het aanzetten van de electra-stekkerdoos.

Bekend probleem bij een zwakke/brakke voeding, koude start problemen!
En brakke voeding kan nog wel genoeg stroom leveren om een fannetje te laten draaien of ledje te laten branden, maar niet meer genoeg om de hele pc op te starten.

Ik hou het ook op een zwakke/brakke voeding

wat waardeloos dat dit niet verder gaat met antwoorden, want;
IK HEB PRECIES HET ZELFDE!!

mijn pc gaat steeds vaker niet aan, on/off knopje knippert dan geel lampje, wat betekend dat er een power probleem is, of een ander probleem wat varieert van videokaart tot processor en alles er tussen in.

als mijn pc wel start dan is alles ok, totaal geen problemen, en hij doet t uren achter elkaar.
probleem is dus het starten, als hij t doet doet ie t prima.

maar, nu begrijp ik dus uit het laatste antwoord dat je ook 'brakke' voedingen kunt hebben, die opstart problemen hebben.
bij mij begon dit toen ik als test eens de stand by mode (energie besparings mode van mn pc testen). van toen af aan leek
t alsof hij er zelf in geschoten was na afsluiten. knop op toetsenbord indrukken of on/off knop had geen effect. met on/off knop kan ik m dan enkel uitzetten. eerst geberude t 1 keer in de maand, toen vaker. en nu dus iedere dag. las ergens dat je m dan 1 uur uit moest laten met stroom eraf, dat hielp ook de eerste maanden, maar nu niet meer. doet t soms zelfs niet na 7 uur uit.
maar, geloof dat ik dus toch maar een nieuwe voeding moet kopen want dit is geen doen meer.

leon

Heb je al eens gekeken naar de datum van de laatste topic, dat is meer dan een jaar geleden. De kans is dus klein dat er nu nog in gereageerd word.
Overigens is het niet netjes in iemand anders zijn topic een vraag te stellen.
Dit topic gaat op slot, uiteraard kun je een nieuwe vraag stellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan