Sony tv valt spontaan uit. soms snel soms na 5 uur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sharkoon

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 sep 2007
Hallo,

Wij hebben een sony tv van 6 jaar oud, en deze valt de laatste maand steeds spontaan uit. soms is het na 1 minuut dat het uitvalt, en soms is het na 4 uur.. als ik hem dan weer aan doe dandan kan het zijn dat ie weer een tijdje mee kan maar het kan ook zo zijn dat hij weer na 2 minuten uitvalt. Het beeld krimt naar binnen toe in het middelpunt en ziet er dan wit uit. Een soort lichtflits wat kleiner wordt.

En dan begint het standby lichtje te knipperen.

Ik de gebruiksaanwijzing staat dat het toestel defect is. (poe had ik zelf ook kunnen bedenken).

Nu moet ik hem opsturen, alleen misschien dat jullie weten wat er aan de hand kan zijn? En is dit eventueel zelf te repareren? met onderdelen die ik moet bestellen?

Nieuwe Tv , Reparatie.
Check toch even alle kabels!

Laatst bewerkt:
Lijkt op een fout in de hoogspanning, niet te lang wachten met repareren anders raakt de beeldbuis ook nog definitief beschadigd.

Informeer eerst maar eens wat een raparatie gaat kosten.
Opsturen kost ook geld.
En alleen bekijken, fout opsporing, kost ook al E 50,--

Voor een klein bedrag koop je een goed gebruikt toestel,
zie als voorbeeld: http://www.zeelandnet.nl/prikbord/index.php?id=38

Het kan een klein probleem zijn:
los kontakt, losse steekkaart
lekke condensator
of gewoon veel stof.

Weest voorzichtig bij het werken aan een tv,
anders kun je vlot krulletjeshaar krijgen
als je met je vingers aan de hoogspanning of een elco zit.

:cool:

Zou hem na laten kijken, zoiets ook meegemaakt met een Sony, was een ic in het circuit voor de beeldlijnen besturing, na 1 x repareren was het na een ½ jaar weer kaduuk.

Een condensator of weerstand kun je zelf nog vervangen, maar een IC, je komt er zomaar niet achter welke, dat moet toch doorgemeten worden.

Overigens staat er een positieve statische spanning op de binnenkant van de beeldbuis en die kabel naar de hoogfrequent travo van zo'n 20.000V:evil: die je gewoon naar aarde af kunt voeren, is het weg.

Hallo

Vermoedelijk een hoogspanningsfout , of horizontale/vertikale deflekie .

In een televisie zijn er dodelijke spanningen aanwezig , en mits ik niet weet hoe ver uw technische kennis gaat .

Wat ik persoonlijk zou doen , behalve toestel zuiver te maken (stofvrij) , is eerst eens alle soldeerverbindingen kontroleren op haarscheurtjes , zeker de lijntransfo/hoogspannings transformator en uiteraard alle vermogen elektronika .

Indien het bovengaande voor u chinees is , dan zou ik het toestel binnnendoen ter reparatie .

Een lokale t.v. technieker die naam waardig kan deze zeker herstellen ,vraag uiteraard eerst een bestek zodat je niet voor onaangename verassingen komt te staan...

Meestal is de max. herstelprijs 1/10 van de aankoopprijs .

Peter

Bedankt!

Ik zal mijn soldeerbout er bij pakken :) :evil:

20000 volt, wist ik al, heb elektro techniek gedaan ;) Dus mag hopen dat ik er wel wat vanaf weet... hehe.

Hij is al stofvrij gemaakt, dat dacht ik dus eerst dat het daar aan kon liggen... Nu kijken op condensatortje.....................

Bedankt voor de reacties!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan