Sony VAIO VGN NR31Z - geen beeld meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

SH1000

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2011
Berichten
2
Hallo

Ik heb iets meer dan 2 jaar een Sony VGN NR31Z. Vorige week bleek bij het opstarten het beeldscherm niet meer te werken. Helaas net buiten de garantieperiode...

Er waren eerder geen problemen met de laptop en hij lijkt verder normaal te werken. Je hoort bijvoorbeeld Skype opstarten. Ook een 2e beeldscherm aansluiten leidt tot niets. Dus hij doet het wel maar ik kan er niets mee :(

Ik heb contact gehad met Sony, na een mail met een paar algemene tips zoals "helemaal koud opstarten" stellen ze voor om hem "betaald" te laten onderzoeken. Nu kan ik me voorstellen dat de grafische kaart kapot is en die is volgens mij geintegreerd met het moederbord. Vervanging lijkt me een kostbare zaak en ik krijg hiervoor vooraf ook geen prijsopgave.

Voorlopig lijkt me - gegevens van de harde schijf proberen te halen en een nieuwe (goedkopere;-) laptop kopen de beste optie.
- Kan ik die harde schijf gewoon overzetten? Ik kan via het netwerk wel verbinding met de laptop maken maar krijg geen toegang ondanks dat er geen wachtwoord op zit.
- Kan ik met een soort opstart CD toegang forceren tot de harde schijf zodat ik via het netwerk gegevens over kan zetten?
- kan ik via eenvoudig via USB toch een monitor aansluiten zodat ik gegevens over kan zetten?

alvast bedankt voor de tips
groeten
Quint
 
Hey Quint,

Over de back-up:


Het is mogelijk om een backup van je harde schijf te maken. Aan de onderkant kun je je laptop openmaken en de harde schijf voorzichtig verwijderen. Er zitten verschillende klepjes, waarbij je even moet kijken onder welke je harde schijf zit.

Bij de grotere elektronicawinkel of computerzaak kun je voor deze harde schijf een kastje of kabel kopen waardoor je hem op een USB-poort kan aansluiten. Het is handig als je de schijf meeneemt, zodat de verkoper je de juiste kabel of kastje kan meegeven. Nu kun je een backup van de gegevens maken op een andere pc. Vergeet niet de harde schijf weer terug te zetten in de laptop, anders kun je problemen krijgen bij het repareren van de laptop.

Over het garantieverhaal:

De economische levensduur van de laptop is 36 maanden (3 jaar), dus Sony is verplicht coulance te geven op de reparatie van het product. Het deel dat voor jouw rekening komt wordt bepaald aan de hand van de volgende formule:

Aantal maanden dat de laptop oud is / 36 x 100% = Het percentage van de reparatiekosten dat voor jouw rekening is.

Overigens, als je de laptop ter reparatie aanbied en de reparatiekosten komen boven een bepaald bedrag (vraag de servicemedewerker) dan krijg je van tevoren een prijsopgave. Het is vaak ook mogelijk te vragen of de servicemedewerker sowieso een prijsopgave stuurt, ongeacht de kosten.

Je kunt je apparaat gewoon te reparatie aanbieden bij bijvoorbeeld de Mediamarkt, zij zenden het product dan naar Sony en berekenen verder zelf hiervoor geen extra kosten. Het is dan voor de reparatie ook niet nodig het product daar te hebben gekocht.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Tnx voor je antwoord.

Omdat ik van Sony geen antwoord krijg (mbt evt. coulanceregeling e.d.), gaat de VAIO dit weekeinde open en zal ik de info van de harde schijf over proberen te zetten zoals je hebt uitgelegd. Dan kan ik iig weer bij mijn postvak en zo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan