sorry komt ie weer... externe hd wordt niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

Total Eclipse

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2004
Een probleem dat al vele malen besproken is op vele fora, maar ik heb de oplossing voor mijn "geval" nog niet gevonden. Heb een externe harde schijf van Maxtor gekocht (MAXTOR DIAMONDMAX 21 160GB PATA 3.5 7200RPM 2MB) en toen ik hem voor het eerst op de pc aansloot werd hij direct herkend en werkte alles perfect. Op een gegeven moment gebeurde wat bij veel mensen gebeurt:

WAT HIJ NIET MEER DOET:
* de externe hd wordt niet meer herkend bij "Deze Computer"
* de externe hd wordt niet meer herkend bij "Computer Management -> Disk Management"
* aan de hd wordt dus ook geen schijfstation/letter toegekend
* formatteren gaat niet, want ik kan de externe hd nergens aanklikken

WAT HIJ WEL NOG DOET:
* bij "Apparaatbeheer" staat hij er wel nog bij als "USB Mass Storage Device" en na dubbelklikken staat er "This device is working properly"
* als ik de externe hd aansluit of uitschakel, hoor ik dat geluidje dat aangeeft dat een extern apparaat wordt aangesloten of afgekoppeld
* rechtsonder op de taakbalk bij "Safely Remove Hardware" staat de externe hd ook erbij

OVERIGE INFO:
* heb Windows XP Home Edition met SP2
* pc heeft USB 2.0
* hd werkt prima op andere computers
* andere USB-apparaten werken prima op de pc
* pc is standaard Packard Bell uit de winkel waar verder niks aan gesleuteld is (geen nieuwe hardware geinstalleerd)

Wie kan/wil mij stap voor stap verder helpen om uit te zoeken hoe ik mijn probleem kan oplossen?

Groetjes,
Marc

Ik vermoed dat het schijflettertje van de externe harde schijf 'gekaapt' is door een andere apparaat.

Probeer het volgende:
Start -> Uitvoeren -> Diskmgmt.msc
Beeld -> Boven -> Schijvenlijst
Kijk of je apparaat nu in het lijstje boven verschijnt. Indien ja, klik erop, en kijk welk apparaat er in het venstertje beneden wordt geactiveerd.
Ken een andere schijfletter toe met op de partitie(s) rechts te klikken, en te kiezen voor "Schijfletter toekennen of wijzigen".

Werkt dit niet, doe dan het volgende:
Start -> Uitvoeren -> compmgmt.msc
Klik open: Verwisselbare opslag
Klik op Media
Kijk of het apparaat in het rechtervenster verschijnt, en of je die On-line kunt zetten.

Succes,

Tijs.

Hoi Tijs. Bedankt voor je reactie. Helaas werken beide handelingen niet. De externe hd verschijnt zowel in diskmgmt.msc als in compmgmt.msc nergens.

Nog 1 ding dat je zou kunnen proberen:
Start -> Uitvoeren -> %windir%\inf
Rechtsklikken op USBSTOR.INF, en kiezen voor Installeren.

Dan de pc herstarten, en kijken of het apparaat dan wel verschijnt.

Succes,

Tijs.

beetje late reactie....

Wat doet dit USBSTOR.INF precies?? Kan er iets misgaan als ik dit bestandje installeer?? Is het verstandig om eerst ergens een back-up van te maken?

Je kunt natuurlijk eerst een herstelpunt maken, maar in principe is usbstor.inf voor de ondersteuning van usb-opslagapparaten verantwoordelijk.

Maak dus dat herstelpunt (Start -> (Alle) Programma's -> Bureau-accesoires -> Systeemwerkset -> Systeemherstel -> "een herstelpunt maken) en doe dan wat ik eerder geschreven had.

Deze tip is op basis van niet geschoten, altijd mis, maar gevaarlijk hoort ie niet te zijn.

Succes,

Tijs.

Nog 1 ding dat je zou kunnen proberen:
Start -> Uitvoeren -> %windir%\inf
Rechtsklikken op USBSTOR.INF, en kiezen voor Installeren.

Dan de pc herstarten, en kijken of het apparaat dan wel verschijnt.

Succes,

Tijs.

Heb dit geprobeerd, maar helaas geen vooruitgang geboekt. De Externe hd wordt nog steeds niet herkend.

Iemand nog andere ideeën?? Ik heb de schijf net nieuw gekocht, dus het zou zonde zijn als ik hem niet meer kan gebruiken :-(

Andere USB-apparaten (memory stick, extern 3,5"-diskettestation) worden in dezelfde USB 2.0-aansluiting direct herkend en als ik de externe harde schijf aanzet, dan hoor en voel ik hem lopen. Het is dus alleen een kwestie van de verbinding tussen de schijf en de pc.

Misschien extra informatie die nuttig kan zijn:

Als ik in "Apparaatbeheer" op het plusje voor "Disk drives" klik, dan staat de Maxtor externe harde schijf daar wel bij. Als ik vervolgens bij de eigenschappen kijk, dan staat daar: "No drivers are installed for this device".

Vreemd, omdat de driver standaard in Windows zit (er zat verder ook geen cd met een driver voor Windows XP bij de harde schijf).

Weet iemand hoe ik de driver voor een harde schijf (die dus standaard in Windows zit) weer zover krijg dat de externe harde schijf weer gebruik kan maken van deze standaard driver ??

Bij "Driver Details" staan twee bestandjes genoemd:
1. C:\WINDOWS\system32\DRIVERS\disk.sys
2. C:\WINDOWS\system32\DRIVERS\PartMgr.sys

Groetjes

Maar staat het ding ook in Schijfbeheer (Start -> Uitvoeren -> diskmgmt.msc), kies voor Beeld -> Boven -> Schijven.

Er kan evt. nog geen partitie zijn aangemaakt.

Tijs.

Zie bijlage1: Het gaat daar om een (intern aangesloten) Maxtor 120 GB.

Als het er zo bij jou uitziet (zoals je schreef), dan is er qua drivers en herkenning door Windows niets mis, als er maar geen rood kruis voor staat van "Dit apparaat niet gebruiken (Uitgeschakeld)"

Ander iets waar je naar kunt kijken: Start -> Uitvoeren -> compmgmt.msc
Dan bij Verwisselbare Media kijken (zie bijlage2).

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• maxtor_disk.JPG
    maxtor_disk.JPG
    86,3 KB · Weergaven: 166
  • verwisselbare_opslag.JPG
    verwisselbare_opslag.JPG
    60,5 KB · Weergaven: 168
Wederom bedankt voor je reacties!!

Bij driver details ziet het er idd precies zo uit als op jouw printscreen (bijlage 1). Er staat ook geen rood kruis voor het apparaat in apparaatbeheer.

Wel is het raar dat als ik de externe schijf aansluit en aanzet, dat Windows dan in eerste instantie zegt dat er geen stuurprogramma is geinstalleerd voor de schijf ("No drivers are installed for this device"). Nadat de harde schijf zo'n 20 minuten heeft aangestaan, staat er opeens: "This device is working properly"). Echter, hierna kan ik nog steeds geen toegang krijgen tot de schijf.

Onder op de taakbalk verschijnen ook van die Windows informatieballonnen als ik de schijf aansluit en aanzet. De tekst in de balonnen is: "USB mass storage device", "Maxtor 6 L160PO" en "USB to IDE".

Na zo'n 20 minuten komt er een andere ballon die zegt: "New hardware found, a problem occurred during hardware installation, your new hardware might not work properly".
Als ik daarna probeer de pc opnieuw op te starten, lukt dit niet vanwege de externe harde schijf. De pc blijft ergens hangen vlak voordat het Windows logo in beeld komt. Zodra ik de externe schijf uitzet, start hij wel verder op tot het bureaublad.

Bij computermanagement staat de schijf er ook niet bij. Bij "Media" staat helemaal niks en bij "Libraries" staan alleen de 2 cd/dvd-rom/branders van de pc genoemd.

Er zijn nog een paar mogelijkheden:
1. Zet eerst de externe harde schijf aan (1 minuut wachten na aanzetten), en dán pas via USB aansluiten op je computer. Wellicht gaat de herkenning dan wel in 1 keer volledig goed.
2. Doe Start -> Uitvoeren -> sfc /scannow
om te zien of alle systeembestanden op de correcte manier op je pc aanwezig zijn. Er kan (soms zelfs meerdere keren) om de XP installatie-cd (of alternatief een map waar je de installatiebestanden hebt neergezet) worden gevraagd.
Let er wel op dat als je inmiddels service pack 2 hebt geïnstalleerd, je ook XP installatiebestanden nodig hebt waar service pack 2 in geïntegreerd is. Indien je zo'n cd niet hebt, leen er een of bouw er een (hier een handleiding hoe je dat kunt doen).

Succes,

Tijs.

Je eerste mogelijkheid heb ik geprobeerd. Geen verandering helaas.

Je tweede mogelijkheid dat zal wat langer duren. Ik was al begonnen met de opdracht "sfc /scannow" en toen werd idd al snel om de Windows cd gevraagd, maar ik heb geen originele Windows XP installatie cd (Engelse versie) bij de hand nu en in dat artikel waarnaar je me verwees (Hoe slipstream je XP SP2?) staat dat je die nodig hebt.

Ik heb een standaard Packard Bell uit de winkel en daar zat geen cd bij, omdat Windows al compleet op de pc stond en je blijkbaar op ieder gewenst moment Windows XP vanaf de interne harde schijf kunt herinstalleren.
Nu ik dat zo schrijf... is het niet mogelijk om via de "System Restore" (Smart restore)functie van Packard Bell of via standaard systeemherstel Windows XP helemaal te herstellen of herinstalleren zonder dat m'n hele C-partitie wordt vernieuwd ?

volgens mij wordt je hele c: schijf gewist (niet doen dus...), maar vraag het even na bij de helpdesk van Packard Bell.

In het gunstigste geval blijven je bestanden bewaard, maar moet je alle software weer opnieuw installeren en configureren.

Wel is het zo, dat de windows installatiesoftware normaal gesproken ergens op de C: schijf staat. Zoek ernaar via:

Start -> Uitvoeren -> cmd /k dir /s /a c:\i386

Als je die installatiesoftware-map kunt vinden, dan kun je daarnaar verwijzen, als daar al SP2 in geïntegreerd is.
Indien SP2 daarin nog niet is geïntegreerd, eerst de engelse SP2 ophalen hier (want je hebt Engels XP toch?) en daarin integreren.

Ik zou als ik jou was dus niet zonder zekerheid beginnen aan zo'n systeemherstel...

Tijs.

Heb even gezocht naar de Windows installatiesoftware op de C-schijf met de opdracht "cmd /k dir /s /a c:\i386". Heb een printscreen gemaakt van het resultaat (zie bijlage). Welke map is nu precies die installatiesoftware-map ?

SP2 is al geintegreerd in de Windows XP versie die op m'n pc stond toen ik hem kocht. Ik heb idd een Engelse Windows XP versie.

Ik wacht idd het liefste zo lang mogelijk met systeemherstel, omdat ik nogal veel programma's op C heb geinstalleerd.

Bijlagen

• Windows installatiesoftware op C.JPG
    Windows installatiesoftware op C.JPG
    91,8 KB · Weergaven: 111
De juiste map uit je lijst zou c:\windows\i386 moeten zijn.

Verwijs daarnaartoe tijdens sfc /scannow
(nu je net gemeld hebt dat SP2 daarin al geïntegreerd zit).

Succes,

Tijs.

Heb net weer sfc /scannow gestart, maar hoe verwijs ik naar de map c:\windows\i386 ?

Zodra er om de Windows XP cd wordt gevraagd, heb ik slechts 2 keuzes: cancel of retry.... hij blijft dus om de cd vragen en ik zie nergens een mogelijkheid om de map c:\windows\i386 te selecteren.

Een paar mogelijkheden:
1. Je brandt de i386 map op een cd, let erop dat je de hele map brandt met zijn inhoud, niet de inhoud 'los'.
Dus, zodra gebrand, zou je een i386 map (met inhoud) moeten kunnen vinden op de gebrande cd. Laat de cd in de computer totdat sfc zijn werk heeft gedaan.

2. Wellicht trapt sfc er ook in als je het volgende doet:
Maak een nieuwe map, bijv. C:\XPINST
Kopieer de map i386 vanuit de C:\windows map naar de map C:\XPINST, zodat de map C:\XPINST alleen de map i386 bevat (met inhoud).
Daarna:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k subst b: C:\XPINST

Start daarna sfc /scannow opnieuw

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan