Sorry, weer dezelfde vraag: welke laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LindaNoce

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2014
Deze vraag wordt erg vaak gesteld maar bij de voorgaande vragenstellers heb ik niet echt dezelfde eisen gevonden.
Wij zijn aan het onderzoeken welke laptop (of tablet) wij moeten gaan aanschaffen.

De laptop zal het meest door mijn man gebruikt worden.
Hij is een complete computer-analfabeet maar wil de laptop gebruiken voor de volgende dingen:
- In bad films erop kijken via wifi internet ontvangst.
- Zijn digitale foto's erop archiveren.
- Films erop kijken via DVD.

Ik zelf heb een 3 jaar oude IMac voor allerlei zaken maar zou de aan te schaffen laptop willen gebruiken als ik eens op een andere plek wil internetten.

Nu is het zo dat mijn man ook best graag race- of schietspelletjes op de computer zou willen doen. Maar misschien vereist dat een ander soort computer met snelle videokaart en kun je dan beter een apart spelapparaat aanschaffen?

We wonen in Italië dus zal het apparaat via internet moeten worden aangeschaft anders wijkt het toetsenbord af.

Wat we zelf tot nu toe hebben bedacht:
- Het beeldscherm moet dus 15,5 - 17,3 inch zijn en van goede weergave kwaliteit.
- Een Smart-TV behoort niet tot de opties omdat het een gemakkelijk verplaatsbaar apparaat moet zijn.
- De laptop moet een goede Wifi ontvanger hebben i.v.m. het online kijken van films.

Voor meer ingewikkeldere zaken hoeven we het apparaat niet te gebruiken omdat ik daarvoor de IMac heb.
Ook zal het niet erg veel mee buitenshuis genomen worden, misschien wel nooit.

Een budget kan ik echt niet geven omdat we geen idee hebben van de prijzen omdat we geen idee hebben van wat we nodig hebben.

Wie kan ons adviseren en/of op weg helpen met waar we naar moeten kijken.
Tweedehands mag ook. Windows of Mac maakt ons niet uit.

Welkom bij de Helpmij!

Je woont in Italië en gaat 'm daar aanschaffen bij de winkel om de hoek of via het w w w aldaar?
Met de gebruikseisen die je noemt en er vanuit gaande dat die race/schietgames niet het laatste-van-het-laatste zijn, want dan heb je idd. wat meer power nodig, zou je met een nieuwe machine van tussen de 500 en 1250 euro klaar zijn. Hoe dichter bij de 500 of de 1250 bepalen eigenlijk de race/schietspelletjes. Als je even aan je man vraagt of hij een paar namen van games weet, dan weet ik of ik je dichter bij de 500 of dichter bij de 1250 moet adviseren.

Laatst bewerkt:
Hi gast0225,

Ha, ha! Ja, dat kan ik 'm vanavond wel vragen maar dat weet hij echt niet hoor.
Hij heeft bij onze neef met de x-box (of zoiets) gespeeld (mijn man is overigens 52 jaar) en dat vond hij wel erg leuk.
Maar als dat de prijs van de laptop alleen maar omhoog drijft kunnen we waarschijnlijk beter voor een apart game-apparaat kiezen.

Het uitgangspunt is het kijken van films in de badkamer, via DVD of via draadloos internet.
Wat ik me vooral afvraag is de processor-snelheid voor het afspelen van films via DVD of Internet van belang?
En ik weet dat er verschil zit in de wifi ontvangers, maar hoe kan ik ontdekken of het apparaat een goede Wi-fi /Airport ontvangst heeft. Is dat ook een processor o.i.d.?

Groeten van
Linda

In principe zijn de wifi ontvangers in laptopjes best wel redelijk te noemen. Altijd cruciaal zijn de te overbruggen afstand en de tussenliggende muren en dan met name kwantiteit én kwaliteit van de muren / vloeren. (Hoe beter deze zijn op bouwtechnisch gebied, hoe beroerder in principe je wifi ontvangst zal zijn)
Voor het afspelen van een DVDtje en / of vanaf het internet films bekijken, heb je geen 'loeizware' laptop nodig. Aangezien je 'm lokaal gaat aanschaffen, stel ik voor dat we je vraag voor dit moment even omdraaien.
Kijk eens welke (internet) winkel in de buurt daar jullie vertrouwen heeft en kijk dan eens in de prijsklasse van € 500 tot € 750. Laat Acers, Packard en Bell en HP buiten beschouwing. Noem dan eens op wat je in die prijsklasse vindt en plaats eens een paar linkjes zodat we die kunnen bekijken en beoordelen.

Een grove richtlijn:

Processor Intel I5
intern geheugen (RAM) 6 of 8 giga
DVD speler (!!!) het is mogelijk zo links en rechts een beetje 'rage' aan het worden om laptopjes standaard niet meer met DVD spelers uit te rusten.
Videokaart : Intel HD Graphics 4600 (Grafische chip on board) Als er GEEN -wat moderner- games met de machine gespeeld gaan worden. Gaat dit wel gebeuren dan :
Het kan zijn dat er in de commerciële tekst iets staat van dedicated of in het Nederlands 'afzonderlijke' / 'losse' videokaart. Zo ja, dan horen we graag welk type.

Merken als Toshiba, Lenovo, MSI en Asus zouden je voorkeur mogen hebben v.w.b. het plaatsen van linkjes.

'2ehansjes' hebben niet mijn voorkeur, zeker niet op laptopgebied.

Laatst bewerkt:
Bedankt gast0225,

Met deze informatie en advies kunnen we nu weer verder kijken.
De voorkeur gaat overigens niet uit naar het lokaal (in Italië) aanschaffen, dan krijgen we hoogstwaarschijnlijk een Italiaans toetsenbord en daar staan een aantal andere tekens op dan op de Nederlandse.

Het zal eventjes duren maar ik houd je op de hoogte van wat we gaan besluiten aan te schaffen.

In ieder geval al heel erg bedankt voor je advies.

Groeten van
Linda en Ton

In de prijsklasse waarover we het hebben is érg veel te koop :

ik noem er één als voorbeeld (toevallig net in de aanbieding bij deze internetwinkel) : Klik

Een voordeel voor jullie is dat wanneer er één schaap over de dam is (en dat schaapje staat onder 'klik') mensen die meelezen op zoek gaan naar een machine die net zoveel, of liefst nog minder kost en méér biedt. Wacht geduldig even af, ik denk dat er wel suggesties komen over andere machines.

Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik met behulp van de door gast0225 aangegeven handgrepen veel bij internet-winkels gekeken.

Merken:
Toshiba, Lenovo, MSI of Asus

Processor Intel I5
intern geheugen (RAM) 6 of 8 giga
DVD speler (!!!) er op letten dat deze wel is ingebouwd.
Videokaart : Intel HD Graphics 4600 (Grafische chip on board)

Verder hebben we besloten een 15" aan te schaffen, maar dan wel met de hoge resolutie:
15,6’’ met resolutie 1920x1080 (full hd)

In NL zijn de laptops duidelijk veel goedkoper dan in IT.
En we nemen dan ook nog eventjes de tijd om te blijven rondkijken tot we in November naar NL gaan en er daar dan al of niet via internet eentje gaan aanschaffen.

In ieder geval erg bedankt voor je hulp gast0225, het heeft erg geholpen om met jouw aanwijzingen de weg naar de juiste laptop te vinden.
Er is zo'n enorme aanbod, als leek kwam ik daar echt niet uit.

Ik wil er nog wel een merk aan toevoegem (dat ik zelf sinds afgelopen oktober heb) : klik
Ze zijn wat duurder en dat komt voornamelijk omdat je ze helemaal 'zelf' kunt samenstellen. Nu besef ik dat je dat niet echt zelf kon of kunt, maar als je voor de grap eens telefonisch contact met de mensen opneemt of nog beter, er naar toegaat, dan krijg je koffie, vragen ze je de oren van het hoofd v.w.b. jouw gebruiksdoeleinden en het eindresultaat is dat er speciaal voor jou een machine gebouwd gaat worden waarin onderdelen worden gedaan die het meest optimaal zijn voor jou / jullie specifieke wensen.

Ja, dit 'merk' is gemiddeld zo'n 10 tot 20% duurder dan de andere grotere merken, maar je krijgt dan ook een machine waarin geen enkel onderdeel zit waar jij qua gebruikseisen 'niets aan hebt'.

Als je tijd hebt dan zou ik je adviseren daar echt eens naartoe gaan (kan op afspraak).

Als je trouwens even wacht, dan is er een hele best kans dat je nieuwe laptop met Windows 9 wordt uitgerust, dan wel dat je een voucher krijgt om van 8 te upgraden naar 9 (kosteloos). Windows 9 is in de eindtestfase en de verwachting op het w w w is dat het ergens in de eerste 6 maanden van 2015 gelanceerd gaat worden. Zelf heb ik bewust vorige jaar gekozen voor Windows 7 ipv. 8 en als je een beetje rondsnuffelt op het w w w dan zal je tot de ontdekking komen dat er nogal wat mensen zijn die Windows 8 'overslaan'.

Laatst bewerkt:
Grazie (bedankt) gast0225,

Ik zal een kijken of het iets voor ons kan zijn.
Tijd is helaas wel een probleem, als we in NL op bezoek zijn hebben we daar altijd te weinig van.

Nogmaals erg bedankt voor de hulp!

Saluti da
Linda

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan