• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteer dilemma's

Status
Niet open voor verdere reacties.

BattleChip

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2004
Hallo Excel professoren,

Het vorige probleem is 100% opgelost, dank u, dank u, dus misschien weten jullie bollebozen hier ook wel raad mee...

Is er een mogelijkheid om 1 of meerdere kolommen op een beveiligd blad tóch te sorteren zónder de beveiliging eerst op te heffen?

Bij beveiliging opties staat wel de optie sorteren maar als ik alleen die aanvink en vervolgens wil sorteren zeurt excel over 't feit dat het een beveiligd blad is en doet mooi niks. Daar schiet ik niks mee op dus.

Stel ik heb een kolom met 20 namen van personen die meedoen aan een wedstrijd.
Daar achter staan 9 kolommen (maanden) met behaalde scores die bij de voorgaande naam horen.
Daarachter weer een kolom met de som van de 9 voorgaande kolommen.
Die laatste kolom wil ik sorteren terwijl het blad beveiligd is.
Het is dus de bedoeling dat de complete regels meegesorteerd worden.

Nóg mooier zou zijn dat de laatste kolom AUTOMATISCH gesorteerd wordt (de hoogste score bovenaan) zodra er wat verandert in de 9 voorgaande kolommen.

De 9 kolommen met getallen veranderen automatisch door invulling van getallen op andere voorgaande bladen. Ik kan en mag die kolommen niet veranderen op het blad zelf, vandaar dat het een beveiligd blad is.

Ter info:
Dit is een schietsport score systeem verdeeld over 9 maanden inclusief eindklassementblad. In totaal 21 bladen die allemaal met elkaar in verbinding staan.
Het functioneert bijna 100% naar wens, alleen de sorteerprobleempjes nog ff oplossen.

Wie SCHIET mij te hulp?

Hoi BattleChip,

Neem e.e.a. in een macro op:
1. beveiliging opheffen
2. sorteren
3. beveiliging er weer opzetten

Mieke.

Dat werkt inderdaad prima. :D

Dus nu heb ik 2 macro's, 1 voor oplopend sorteren en 1 voor aflopend sorteren.
Beide halen eerst de beveiliging eraf, sorteren over meerdere kolommen en zetten de beveiliging weer aan. Dik voor mekaar!

Totdat deze macro gebruikt wordt op een blad wat anders is ingedeeld dan de bladen waarop de macro's gemaakt zijn.
Da's logisch natuurlijk want de te sorteren cellen hebben andere positie adressen.

Er moeten dus meerdere macro's gemaakt worden voor de andere bladen.

Dit wordt al met al een beetje rommelig en moeilijk te onthouden wat voor sneltoets ook al weer voor welke macro gebruikt wordt.

Natuurlijk kan ik alle macro's een toepasselijke naam geven en kiezen uit de macro lijst maar da's ook veel te omslachtig.

Een coole oplossing zou zijn dat ik onder alle bladen twee cellen als KNOP kan laten fungeren die gekoppeld zijn aan de macro's die speciaal voor dat blad gemaakt zijn en klikbaar zijn op een totaal beveiligd blad.

De vraag is dus:

Hoe krijg ik een macro verwerkt in een cel die, zodra ik er op klik, die macro uitvoert?

Hoi BattleChip,

Ik heb geen idee hoe je een macro aan een cel kunt hechten. Wat je wel kunt doen is het volgende:

1. Invoegen/autovorm, kies dan bv een rechthoek, geef die de grootte van een cel, en sleep 'm op de juiste plaats.
2. Rechtermuisklik in de rechthoek en "Macro toewijzen" selecteren. Kies de juiste macro.

Volgens mij moet je daar wel mee uit de voeten kunnen.

Groet,

Mieke.

Hoi BattleChip,

je kan een knop of autoform gebruiken
persoonlijk vind ik een knop mooier

ga naar een blad wat je moet sorteren hef de beveiliging (tijdelijk op)
ga nu naar beeld --> werkbalken-->formulieren vink 'm aan(als ie niet al aan staat ) klik nu in de werkbalk formulieren op KNOP 1x !! ga nu met je muis naar de gewenste positie en klik weer in het POPup scherm kan je nu je gewenste macro kiesen voor dit blad klik ok
en pas het formaat en tekst aan.
beveilig je werkblad weer en probeer je knop uit

doe dit op al je gewenste bladen.
:thumb:

Mocht je er niet uitkomen...je weet ons te vinden :D

Je zou de macro's ook uit kunnen voeren door de code te plaatsen in het Worksheet_Calculate event van het sheet. Op die manier wordt deze code telkens uitgevoerd wanneer de waarde van een link in het blad verandert.

HA! Jullie zijn geweldig met z'n allen!

Ik heb de knop versie genomen en dat werkt perfect :thumb:

Twee knoppen op iedere pagina, één voor oplopend sorteren en één voor aflopend sorteren.

En ik kan nog wel een paar knoppen verzinnen om 't nog veel uitgebreider en makkelijker te maken, bijvoorbeeld sorteren op naam deelnemer.

Helemaal te gek, 't wordt steeds mooier :)

Vet man!

Probleem helemaal opgelost.

Maaruh.... ik verzin vast wel weer een nieuw probleem.... :rolleyes:

:) benk weer....

Knoppen en macro's zijn fun.

Je kan de maat, plaats, tekst, tekstkleur en van alles en nog wat veranderen aan een knop behalve de kleur van de knop zelf. Tenminste, ik kan 't niet vinden waar ik dat zou kunnen varanderen. :mad:

Ik kan de knop in een gekleurde cel zetten maar de knop zelf kan ik niet transparant maken.

Is er een mogelijkheid om een gif of jpg graphic als knop te laten fungeren zodat je bijvoorbeeld op een smily kunt drukken?

:D

Deze vraag kan ik zelf oplossen :cool:.

Ik was even aan 't prutsen met figuren invoegen en daarbij bleek dat ik aan elk ingevoegd figuur een macro kan plakken, net zoals bij een knop.

Of het nu een fotootje is of een icoontje is, het werkt allemaal 't zelfde.

Figuur invoegen, verkleinen of vergroten, rechter muisknop op ingevoegd figuur en een macro toevoegen aan figuur.

Ik kan dus nu zelf de mooiste knoppen maken in PSP-8 :)

Nog ff doorbreien....

Heeft tenslotte nog steeds met sorteren te maken.

Kolom A nummering 1 t/m XX
Kolom B is helemaal leeg
(anders sorteert kolom A ook mee)
Kolom C een lijst met namen
Kolom D een lijst met de te sorteren scores

MAARrrr....
de lijst met scores is niet kompleet
Dus deelnemer 1, 2, 5, 6, 7 en 12 hebben al een score, de rest nog niet. De scores komen van een ander sheet en hebben in beginsel dus allemaal de waarde 0.

Gaan we nu sorteren van hoog naar laag (Z-A de hoogste bevenaan) is dat geen probleem. De persoon met de hoogste score komt keurig op de eerste plaats en de rest volgt in de juiste volgorde met daaronder de mensen die nog geen score hebben.

Nu proberen we 't andersom.
De laagste score moet bovenaan komen op nr 1.

Helaas, probleem.... de namen met géén score (0) komen eerst aan de beurt en dan pas die mét een score.
Logisch zou je denken, een 0 is lager dan de rest, ware het niet dat ik het nou net níet logisch wil hebben.
Probleem is dus dat de lijst ergens halverwege begint.
Het moet zo zijn dat de sortering de nulwaarden overslaat en diegenen zónder score gewoon onderaan de lijst zet.

Zodra er dan weer iemand een score behaald heeft wordt ie wél meegesorteerd.

Waarom moet de laagste bovenaan?
Omdat dit werkt met strafseconden, de snelste tijd is de beste.

Met de berekening van de gemiddelde score kan ik de nulwaarden overslaan door middel van een matrixformule maar zoiets werkt schijnbaar niet met mijn nieuwe sorteerdilemma.
:confused:

Please?

Ha die battlechip,

Helaas ben je niet erg duidelijk. Is het veld leeg als er geen score is, of staat er "0"?
In het laatste geval weet ik zo geen antwoord; daar heb je denk ik een VBA-expert voor nodig. In het eerste geval kun je je macro openen in de Visual Basic-editor en MatchCase:=False wijzigen in MatchCase:=True.
Succes.

Mieke.

Ja, alle scores bavatten in beginsel een 0.
Die 0 is echter niet te zien omdat "nulwaarden verbergen" aanstaat.
Vind ik een dom gezicht, al die nullen.

Ik heb inmiddels een macro gemaakt die wel dat doet wat ik wil. Ik vroeg me alleen af of 't ook zonder die omweg kon.

De macro werkt met autofilter, die kijkt eerst welke er een score hebben en filtert de rest eruit.

Macro opnemen:

EXTRA-BEVEILIGING "beveiliging opheffen"
DATA-FILTER-AUTOFILTER "uit"
Selecteer SCORE
Sorteren Z-A
DATA-FILTER-AUTOFILTER "aan"
Kies: NIET-LEGE-CELLEN
Selecteer SCORE
Sorteren A-Z
DATA-FILTER-AUTOFILTER "uit"
EXTRA-BEVEILIGING "blad beveiligen"

Klaar.

Minpunt is dat er maar 1x een kolom gefiltert kan worden, omdat autofilter ALLE op dat sheet aanwezige kolommen meefiltert.
Ik moet dus iedere scorekolom op een apart sheet zetten wil ik bijvoorbeeld 6 disciplines sorteren zodat ik een tussenstand krijg.

Moek'm ff zippuh?

Als je wilt zien wat ik int weekend allemaal uitspook moet je hier maar ff kijken.
Weet je meteen waar al dat score gedoe voor dient.
Deze website heb ik gemaakt...:cool:

www.svnoconi.nl

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan