• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sorteer functie combineren

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeArie

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2016
Goededag,

Kan iemand mij helpen met het volgende ik krijg regelmatig adressen bestanden toegestuurd die ik dan moet sorteren daar komt dan een naam achter de lijst te staan zodat deze ook op het drukwerk gedrukt kunnen worden. De sorteer functie op zich heb ik al gekregen van iemand hier op het forum.
Nu zou ik graag zien dat ik die formule zou kunnen toepassen zonder daar alle gegevens naar toe moet kopiëren

Ik heb een klein adressen lijstje toegevoegd en mijn "sorteer"functie

Als ik j2 een postcode intyp komt er een naam te staan als ik die in het andere voorbeeld in kolom e plak en het een en ander aan pas sorteerd hij zo heel de adressen lijst maar zoals gezegd moet ik dan eerst alles daar naar toe knippen plakken. Dus is het mogelijk om bv op het buroblad iets te maken dat ik vanuit daar die formule er in kan plakken zonder heel de sorteer lijst er in te plakken. Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

Hoor het graag van jullieBekijk bijlage Sorteer functie.xlsxBekijk bijlage Voorbeeld adressenlijst.xlsx

Wat bedoel je met een sorteerfunctie? Het enige wat ik zie is een zoekfunctie.

Als je wilt zoeken in een postcodetabel kan je er een paar trucjes aan toevoegen die de letters omgezetten naar cijfers. Door dit allemaal weer aanelkaar te knopen krijg je gegevens waar je met de standaard functionaliteiten op kan zoeken. In het voorbeeldje, met bewust veel hulpkolommen, het denk ik verwachte resultaat.

Zo niet, dan mag je met een beter voorbeeld komen met daarin wat het wel moet worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hi,

Dit is inderdaad wel wat ik zoek ja, maar hoe kan ik hier zelf nu iets tussen plaatsen, de adressenlijst veranderd namelijk nog wel eens.
En als ik een ander adressen bestand toe gestuurd krijg hoe kan ik dan het makkelijkst deze zoekfunctie erin zetten zodat hij de
door mij opgegeven waarde weergeeft in een kolom? Dus Bv: Zwolle, Alkmaar, Jarno of wat er ook staat?

En is het mogelijk op het bureaublad het veld te zetten waar je de postcode invoerd en dat hij dan de hierboven genoemde waarde weergeeft?
( dat is de sorteerfunctie die ik eerder bedoelde, heb een postbedrijf en door de postcode in te voeren kan ik zien naar wie het poststuk/pakket toe moet).

Hopelijk hebben jullie weer een antwoord voor me.

Alvast bedankt:D

Ik denk dat het belangrijk is dat je uitlegt hoe je de informatie toegestuurd krijgt. Krijg je een Excel bestand waarin je gaat sorteren of neem je de waarden over uit dit Excel bestand in je eigen bestand of komt het van een ander type bestand en moet je het eerst (handmatig) in je eigen bestand overtypen?

Een tip is misschien het maken van een tabel? Dan zou ik bijvoorbeeld een basisbestand maken met een lange tabel. Hierin kun je dan je gegevens zetten en overbodige rijen simpelweg verwijderen of laten staan, maakt op zich niet uit. Dan kun je als bereik dat tabel ingeven. Wanneer je rijen toevoegt of verwijdert dan zal het bereik van de tabel automatisch veranderen.

De formule zou er dan zo uit zien:

Code:
=VERT.ZOEKEN(J2;Tabel1[#Alles];3;0)

Je kunt ook het bereik waarin je zoekt op een gehele kolom zetten. Hierdoor kun je oneindig ver waarden (naar onder) toevoegen en zal Excel de juiste waarde vinden.
Als je extra kolommen krijgt dan zul je het bereik uit moeten breiden naar meerdere kolommen.

Dan zou je deze formule krijgen:

Code:
=VERT.ZOEKEN(J2;A:C;3;0)

Verder is het misschien handig dat ik de 'sorteer functie' uitleg, welke eigenlijk een zoek functie is, zodat jij hier zelf mee kunt uitvogelen hoe je de juiste resultaten krijgt uit deze formule.

De formule is als volgt opgebouwd:

Code:
=VERT.ZOEKEN("ZOEKWAARDE";"BEREIK";"RESULTAATKOLOM";"BENADEREN")

De zoekwaarde is de waarde die wordt gezocht in de tabel (in jou geval de postcode). Door deze waarde niet in de formule te zetten maar op een cel kun je makkelijk zoeken zonder in de formule te hoeven schrijven.
Het bereik is de gegevenslijst. Het is hierin belangrijk dat de zoekwaarde waarnaar gezocht wordt in de eerste kolom staat van dit bereik. Dat is de kolom waar Excel in zoekt.
De resultaatkolom is de kolom rechts van de zoekwaarde kolom (kolom 1) waar het resultaat uit wordt gehaald. Dit is de waarde die je te zien krijgt. Deze kolom wordt beschreven als een nummer. Kolom 1 is de zoek kolom, kolom 2 is de kolom direct naast de zoek kolom, kolom 3 is de kolom 2 plekken naast de zoek kolom etc etc.
Benaderen is hoe 'precies' de formule zoekt. Je hebt hier de keuze uit WAAR (1) en ONWAAR (2). Waar zal zoeken naar een waarde die het dichtst in de buurt komt van de door jou opgegeven zoekwaarde. Onwaar zal zoeken naar een exacte overeenkomst. Wanneer er dan geen exacte overeenkomst is wordt er een fout aangegeven.

Ik hoop dat je nu zelf de formule kunt opstellen waarmee je jou waarden kunt vinden.

Ik zal hier twee voorbeelden bij doen hoe ik het toegestuurd krijg, hier moet ik in een kolom ( niet echt belangrijk welke ) die waarde toevoegen zodat die waarde uit eindelijk mee geprint kan worden.. ( Het zijn verschillende adressen die nog op een poststuk geprint moeten gaan worden om het sorteren als het geprint is gemakkelijker te maken).

Dus onderstaande bijlage krijg ik toe gestuurd en ik heb een min of meer een vaste kolom waar ik uit moet zoeken, deze veranderd wel eens als er een collega bijkomt of uiteraard afvalt/ermee stopt.

Ik ga ook zeker met de voorbeelden aan de gang, om te kijken of ik er wijs uit kan.

Bekijk bijlage 276701
Bekijk bijlage 276703

Laatst bewerkt door een moderator:
Bekijk het bestandje in #2 eens en vertel even wat er misgaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan