• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteer geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smoutertje

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2009
Hallo

Sinds kort werk ik met Excel 2007, mijn gegevens sorteren is geen enkel probleem. Maar iedere keer als ik een aantal cellen selecteer en (altijd standaard dezelfde) sorteer volgorde wil uitvoeren moet ik alle niveaus en volgorden opnieuw ingeven. Dat is een zeer tijdrovend werkje... Hier is vast een betere oplossing voor, maar hoe?

Er moet een aantal geselecteerde cellen gesorteerd worden op kolom G (groot naar klein) vervolgens C (klein naar groot), K (groot naar klein), H (groot naar klein), B (A naar Z).
De geselecteerde cellen zijn bv B3 t/m K12 of B21 t/m K32.

Het gaat er dus om hoe ik excel kan laten 'onthouden' dat ik steeds dezelfe sorteer sleutels wil gebruiken.

Wie helpt mij verder? Bij voorbaat dank!!

met vriendelijke groet
Smoutertje

ik werk met solaris maar misschien is deze oplossing gelijk...

ik maak eerst een sheet waarin ik alle cellen goed zet
dan sla ik deze op als voorbeeld xxx

dan maak ik hem open en opslaan als...

en dan ga ik hem gebruiken

dankzij mijn "malletje" hoef ik niet iedere cel weer te configureren

Dat is snel :thumb: maar ik ben een redelijke leek en bij 'sheet' rijzen mijn nekharen al :o

De vraag is dus alleen: hoe kan ik excel mijn sorteer volgorde laten onthouden zodat ik niet alle kolommen en volgordes steeds opnieuw hoef in te geven bij Sorteren.

Neem eens een macro op met al je bewerkingen die je normaal uitvoert. Als je dan de code hier neerzet kan deze wel opgekuist worden door 1 v/d helpers. Of post een voorbeeldbestandje(zonder gevoelige info) dat representatief is voor je vraag

< Neem eens een macro op > Macro? opnemen? :o Dan zal ik me hier eerst in moeten verdiepen want het zegt me helemaal niets.

Is er echt geen eenvoudiger manier? Ik wil alleen dat hij de laatste 'sorteersleutel' onthoud, zodat ik niet iedere keer alle sorteer niveaus opnieuw moet ingeven.

Volgens mij is ieder willekeurig excel bestand hier geschikt voor, selecteer een paar rijen en sorteer ze op 5 niveaus, selecteer een paar andere rijen en sorteer ze op dezelfde 5 niveaus. Iedere keer opnieuw de niveaus invullen :(

Als het echt niet anders kan als met een macro o.i.d. wil iemand mij dan een betje opweg helpen :love:

Ik begin de moed op te geven dat het simpeler kan dus waarschijnlijk zal het zoiets moeten worden. Alhoewel ik in het voorbeeld een foutmelding krijg: Fout 1004 tijdens uitvoering.

Hoe kun je leren zo'n MVB script te schrijven? Of kun je kant en klare ergens downloaden?

P.S. Op deze pagina staat precies wat ik zoek:
http://www.microsoft.com/netherlands/artikelen/howto/sorteerfunctie.aspx
(vanaf: Wat de sorteerfunctie mist) alleen dit gaat over excel 2003, je zou denken dat ze dat dan in 2007 wel aangepast/verbeterd zouden hebben...

Smoutertje,

Als je in de macro een ' zet voor Selection.AutoFilter dan loopt hij wel door.

Die functie zit ook in Excel 2007; Het menu Start\Bewerken\Aangepast sorteren, daar kun je het invoeren.
Hoe kun je leren zo'n MVB script te schrijven?
Klik op het menu Ontwikkelaars\Programma code\Macro opnemen. Als je daar mee klaar ben Klik je op Macro stoppen. en voila je heb een macro laten schrijven.

Laatst bewerkt:
Kijk eens in deze topic of je daar geen inspiratie kan vinden ;) in de link die jij aangeeft staat een invoegtoepassing die je moet install. dan pas kan je der gebruik van maken . Zoals " Warme Bakkertje " al aangaf geef ons een voorbeeldje met wat fictieve gegeven en er kan een macro gemaakt worden .

Laatst bewerkt:
moutertje,

Ik heb je link nog even door genomen en daar staat in dat de sorteergeheugen een Invvoegtoepassing is.
Deze dien je dus te downloaden en te installeren.
Je kunt proberen of hij in Excel 2007 ook werkt (ik denk het wel)

Die ' bedoel ik in mijn macrotje

Als je in de macro een ' zet voor Selection.AutoFilter dan loopt hij wel door.
Je bedoelt in het voorbeeld excel van Hoornvan?

Die functie zit ook in Excel 2007; Het menu Start\Bewerken\Aangepast sorteren, daar kun je het invoeren.

Ja hier kun je het invoeren maar zodra je andere gegevens selecteerd moet je de sorteersleutels opnieuw invoeren... en daar gaat het nou net om.

Klik op het menu Ontwikkelaars\Programma code\Macro opnemen. Als je daar mee klaar ben Klik je op Macro stoppen. en voila je heb een macro laten schrijven.

Hier ga ik eens mee aan de slag! Bedankt zover.

moutertje,

Ik heb je link nog even door genomen en daar staat in dat de sorteergeheugen een Invvoegtoepassing is. Deze dien je dus te downloaden en te installeren.
Je kunt proberen of hij in Excel 2007 ook werkt (ik denk het wel)

Ga ik ook proberen!!!

Smoutertje,

Ik heb de file gedownload en omgezet naar xla (voor een Invoegtoepassing)
Bij excel opties\Invoegtoepassing de Sorteermetgeheugen aangevinkt en dan staat hij in Start\Bewerken\Aangepast sorteren.
Op aangepast soteren kliken en kun je zien dat hij werkt, de file is namelijk met voorbeeld.
Suc6

Sorry
Ik heb het nog even getest maar wat hier boven staat klopt niet.
Je moet normaal het menu krijgen en dat lukt niet, ik kan het icoontje van de macro niet vinden.
Zal op de site nog even zoeken of dat hij er ook is voor excel 2007.

Laatst bewerkt:
een macro met 3 sorteersleutels:

Code:
Sub sorteer()
  With sheets(1)
    .[B3].currentregion.Sort .[B3], xlDescending, .[C3], , xlAscending, .[E3], xlDescending, xlYes
  End With
End Sub

Smoutertje,

Er moet een aantal geselecteerde cellen gesorteerd worden op kolom G (groot naar klein) vervolgens C (klein naar groot), K (groot naar klein), H (groot naar klein), B (A naar Z).
De geselecteerde cellen zijn bv B3 t/m K12 of B21 t/m K32.
Als je de file van de link wil gebruiken kun je wat jij wil er ook niet mee doen.
Volgens mij zal dit met VBA gedaan moeten worden, met een inputbox waar je dan het sorteerbereik kunt invoeren.

In Excel 2007 kun je tot 7 sorteersleutels invoeren en volgens mij alleen kolommen.

Kijk ook even hier.

Laatst bewerkt:
Heb inmiddels vanalles en nog wat geprobeerd, maar kom er niet uit.

In de bijlage een voorbeeld, rechts van de families staat wat zo ongeveer de bedoeling is.
Als wat ik vraag (sorteersleutel onthouden) eigenlijk niet mogelijk is zeggen jullie het maar want als het te ingewikkeld wordt begrijp ik het toch ook niet meer.

Het gekke is dat in excel 2003 hij de laatst gebruikte sorteersleutel wel onthoud (ongeacht welke cellen geselecteerd worden) daarom dacht ik dat dat in 2007 toch ook vrij eenvoudig zou moeten kunnen... blijkbaar niet dus?

Tot zover al hartstikke bedankt voor alle moeite :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heb inmiddels vanalles en nog wat geprobeerd, maar kom er niet uit.

In de bijlage een voorbeeld, rechts van de families staat wat zo ongeveer de bedoeling is.
Als wat ik vraag (sorteersleutel onthouden) eigenlijk niet mogelijk is zeggen jullie het maar want als het te ingewikkeld wordt begrijp ik het toch ook niet meer.

:

Ik heb de eerste reeks met de macro recorder gedaan , code niet opgekuist ! ( bedtijd om 06:00 uur de baan op )

Ik heb een kleine test gedaan de macro laten lopen en een printscreen gedaan , daarna heb ik enkel op kolom B de sortering gedaan en ik kom hetzelfde resultaat uit ( ? )

Bijlagen

• Families(1).xls
    Families(1).xls
    47,5 KB · Weergaven: 51
  • sort prob.jpg
    sort prob.jpg
    75,1 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:
Smoutertje , per sortering gaat hij een kopie op blad " proef " zetten kijk of de gegevens juist zijn .

Bijlagen

Hoi Daniël

Heb het inmiddels voor elkaar!
't Was wat ingewikkelder dan ik gehoopt had om de sortering te kunnen onthouden maar het werkt.

Heb voor alle families een aparte macro om te sorteren gemaakt (dat was even puzzelen, nog nooit eerder gedaan) met mooie knoppen ernaast. Eén klik op de knop en hoppa perfect gesorteerd!

Iedereen hartelijk dank voor de hulp, alleen had ik het niet voor elkaar gekregen en weer heel wat bijgeleerd!

groetjes
Smoutertje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan