• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteervraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Talldaddy

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2012
Hallo

Zit met het volgende 'probleem.
Ik gebruik een beheerssyteem, waarbij ik ook een conversie kan maken naar excel.

Als ik in mijn beheerprogramma gegevens sorteer op bijv naam of nummer, krijg ik een andere output dan ik dezelfde gegevens sorteer met excel
zie voorbeeldsorteer.webp

dit geldt voor getallen, maar ook voor tekst

Kan ik in excel de sorteerkcriteria ergens aanpassen, zodat ik de gegevens 1 op 1 kan vergelijken

in het beheersysteem welke ik gebruik kan ik verder niets aanpassen

groet

Koning

voorbeeld bestand

hierbij dan bestandje

kolom a zoals de output in excel gesorteerd wordt
in kolom c zoals de uitvoer van het gebruikte programma is.

zou dus rij a op dezelfde manier gesorteerd zien als rij c
(getallen maar deel van de daadwerkelijk gesorteerde getallen er kunnen dus getallen ontbreken in de reeksen)

Bekijk bijlage voorbeeld getallen.xlsx

Talldaddy,

Ik snap je probleem niet, de sortering is aan elkaar gelijk, alleen heb je verschillende lijsten gebruikt.
Bijvoorbeeld, 99-90-1 komt twee keer voor in kolom A maar maar een keer in kolom C.
99-87-6 komt wel voor in kolom A maar niet in kolom C. De volgorde is wel gelijk maar de verzameling
gegevens niet. Dit kan ook niet anders zou de kolom A en C van gelijke lengte zijn.

Veel Succes.

sorteren

zal het nogmaals proberen uit te leggen

ik heb een beheerssyteem waarin ik gegevens kan sorteren, bij op naam, nummer etc.
de database uit dit systeem kan ik gedeeltelijk laten exporteren naar excel.

Tot zover geen probleem

echter als ik lijsten en gegevens met elkaar wil vergelijken is het handig om de gegeven ook op dezelfde manier te kunnen weergeven.
Dit lukt dus niet
als ik op naam of op getal sorteer is de volgorde die ik te zien krijg dus anders.
bijvoorbeeld zoals dus de getal voorbeelden die ik naast elkaar laat zien in het plaatje of in de bijlage.

Wat ik dus graag wil is dat ik de data geëxporteerd naar excel op de zelfde manier kan laten sorteren als dat in mijn beheers-systeem gebeurt.

dus in mijn voorbeeld bestand:
is er een mogelijkheid om rij a zo te sorteren dat het de volgorde van c krijgt.
(en zoals aangegeven van beide reeksen laat ik een klein deel zien omdat de gehele reeks zo'n 2500 getallen is, maar indien gewenst is dat geen probleem)

hopelijk is de vraag nu duidelijker

Jouw 'beheer'systeem hanteert blijkbaar een ander 'sorteer'algoritme dan Excel.
Dat kun je met de sorteeropties van Excel niet oplossen.
Belangrijker is wat je erna met het resultaat wil doen.
Die aktie kan waarschijnlijker veel eenvoudiger worden uitgevoerd dan met sorteren.

Laatst bewerkt:
maak er een kolom naast met deze formule:
Code:
=SUBSTITUEREN([@nummer];"-";"a";1)
dat vervangt het eerste streepje door een a.
in deze kolom kun je dan de sortering uitvoeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan