• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren gaat fout na data ingevoegd via VBA

• Onderwerp starter Onderwerp starter pimcl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pimcl

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2020
Goedemorgen,

Ik heb via een userform in VBA ervoor gezorgd dat men data makkelijk kan invullen en bewerken, maar nu loop ik tegen een probleem. De data die wordt ingevuld komt terecht in een "database" (tabel) nu wil ik deze database sorteren op offertenummer en zie ik dat dit niet goed gaat (Zie foto). De vba code die ik heb geschreven is te vinden in de tweede foto. Nu verwacht ik dat er iets fout gaat met het "CS" dat wordt toegevoegd als verduidelijking van het offertenummer. Ik heb het idee dat de code het ingevoerde niet ziet als tekst en cijfers maar enkel als tekst. Ik zou graag hier in een logische volgorde willen sorteren. Kan iemand me hierbij helpen?

Bijlagen

• Schermafbeelding 2021-01-04 073243.png
    Schermafbeelding 2021-01-04 073243.png
    2,9 KB · Weergaven: 25
  • Schermafbeelding 2021-01-04 073533.png
    Schermafbeelding 2021-01-04 073533.png
    4,2 KB · Weergaven: 23
Ik heb het idee dat de code het ingevoerde niet ziet als tekst en cijfers maar enkel als tekst.
Er bestaat niet iets als "tekst en cijfers"; alleen tekst of alleen getallen. Getallen kun je (op getalwaarde) sorteren, tekst is per definitie altijd alfanumeriek. Daarbij is CS2 dus altijd groter dan CS123. Daar is niets aan te doen. Als je alleen CS als aanduiding wilt zien, kun je dat beter in de Celopmaak toevoegen, zodat je alleen de getallen hoeft in te vullen. Dan houd je de getalwaarde in de cel, zie je wat je witl zien en kun je tóch netjes sorteren. Of hou de twee gescheiden, dus CS in een aparte kolom.

Dan heb ik nog een vraag: Op een of andere manier als ik van de tabel die gegenereerd is door de userform een draaitabel maak dan pakt hij de labels om te filteren niet goed over. Er komen labels in terecht die niet in die kolom thuis horen (op de foto hoort "Key Account" niet in het rijtje thuis). Het lijkt erop alsof hij de eerste waarde van dezelfde kolom in de database overneemt. In het voorbeeld is rij 1 kolom 2 in de database de waarde "Key Account".

Ook als ik regels uit mijn datasheet verwijder en de draaitabel vernieuw dan blijven labels in het filter staan.

Bijlagen

• Afbeelding1.png
    Afbeelding1.png
    104,5 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
pimcl,

het werkt zoveel gemakkelijker als je een voorbeeldbestandje plaatst ipv een afbeelding....

Haije dat begrijp ik en doe ik ook wanneer dat mogelijk is, maar ik kan geen voorbeeld bestand maken aangezien dit waarschijnlijk door VBA wordt veroorzaakt. Het volledige bestand op internet zetten zal de organisatie niet blij mee zijn.

Laatst bewerkt:
Een voorbeeldbestand kan altijd geplaatst worden. Ne soyez pas si paresseux s'il vous plait.

Laatst bewerkt:
Om te kunnen sorteren zal je met voorloop nullen moeten werken. ipv CS1 maak je er bijvoorbeeld CS0001 van.
Code:
"CS" & Format(getal,"0000")

Wat betreft mijn tweede vraag ben ik erachter. Het was een optie die nog aanstond: Aantal items per veld dat behouden moeten blijven stond op Automatisch. Is nu veranderd naar Geen en werkt perfect nu.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan