• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sorteren gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

jacveldwijk

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
hallo, ik heb een kolom met samengevoegde gegevens met waarschijnlijk verschillende celeigenschappen. ik heb al van alles geprobeerd om het goed te krijgen, maar de getallen 0344, 18 en bv 0112 worden zo gesorteerd: 0112, 18 en 0344. Hoe krijg ik excel zo gek dat het sorteert zoals ik zou willen, nl zonder rekening te houden met de eerste 0.
(die heb ik ook allemaal al weggehaald, maar dat helpt niet.)
jac

hallo, ik heb een kolom met samengevoegde gegevens met waarschijnlijk verschillende celeigenschappen. ik heb al van alles geprobeerd om het goed te krijgen, maar de getallen 0344, 18 en bv 0112 worden zo gesorteerd: 0112, 18 en 0344. Hoe krijg ik excel zo gek dat het sorteert zoals ik zou willen, nl zonder rekening te houden met de eerste 0.
(die heb ik ook allemaal al weggehaald, maar dat helpt niet.)
jac

De getallen zijn toch niet opgemaakt als tekst?

De getallen zijn toch niet opgemaakt als tekst?

ik heb ze van standaard naar getal naar tekst naar aangepast en weer terug op elke mogelijke manier. als ik aangepast doe, reageert de kolom alleen als ik in de cel dubbel klik en dan een andere cel aanklik, dan pas gaat de cel van bv 12 naar 000012. terug zetten naar 12 via aangepast, standaard lukt dan niet meer. Geen idee waarom dat is.

Hang eens een voorbeeldbestandje bij. Zip of rar je Excelbestand wel eerst.

Hang eens een voorbeeldbestandje bij. Zip of rar je Excelbestand wel eerst.

oei, dit is voor het eerst dat ik een zip ding maak (of denk dat ik hem gemaakt heb)
ik heb een klein stukje van de rij gestuurd. als je nu sorteert, doet hij dat alleen op de laatste 2 getallen.
onderaan staan de andere (lagere getallen) die ik dus bovenaan verwacht.
gr. jac

Bijlagen

copy de hele kolom naar notepad (ctrl-c-, ctrl-v), selecteer vervolgens alles en knip (ctrl-a, ctrl-c)

in excel: plakken speciaal -> plakken als tekst

dan sorteren en alles is in orde...

Laatst bewerkt:
Doe eens dit:

1. Zet eens een 0 in een lege cel die een gewone standaard opmaak heeft
2. kopieer die cel
3. selecteer je getallen aan die je wilt sorteren
4. kies Bewerken > Plakken speciaal > (en in het midden) Optellen, dan OK klikken
5. dan opnieuw sorteren

Lukt het dan beter?

Wigi

ja, dat werkt wel. nu nog even op het bestandje van 30.000 uitproberen.
wat is de achterliggende gedachte van deze oplossing nou, dan onthoud ik het beter.
bedankt , jac

copy de hele kolom naar notepad (ctrl-c-, ctrl-v), selecteer vervolgens alles en knip (ctrl-a, ctrl-c)

in excel: plakken speciaal -> plakken als tekst

dan sorteren en alles is in orde...

ik denk dat er teveel verschil in de opzet van de getallen zat, dus heb ik jou oplossing nog even geprobeerd. En na lang lang prutsen is dit de oplossing geworden. dank je wel. Weet niet of wigi dit ook leest, maar ook bedankt voor de snelle reactie allebei. ik ben blij dat ik me toch maar heb aangemeld
gr. jac

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan