• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sorteren / koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelled

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2009
Als een kolom anders gesorteerd wordt, waardoor de inhoud van een cel op een andere plaats komt, geeft de koppeling op een ander tabblad de vorige cel weer, ondanks dat er geen gebruik gemaakt is van het dollarteken.

tab bron bevat b.v.
9
8
6
4
2

tab bestemming bevat bv
verwijzingsfout in Excel:

9 op tabblad "bron" heeft A1 een celwaarde van 2 (als het daar gesorteerd is van laag naar hoog).
ga je sorteren op tabblad "bron" van hoog naar laag, dan verandert in "bestemming" de celwaarde in A3 naar 8!
dus de formule in A3 verandert abusievelijk niet.
zonder dat er gewerkt is met dollartekens ($A$1).
ga je op tabblad "bron" cel A1 slepen naar b.v. B9, dan verandert op tabblad "bestemming" de formule in cel A3 wel in B9!
dan gaat het dus wel goed.

Beste jelled;)

Kan je soms het bestandje hier toe voegen ?

Groetjes Danny. :thumb:

Beste jelled ;)

Ik zie het probleem niet :shocked:

Als ik sorteer van hoog naar laag dan is cel A3 6

Ze staan mooi gerangschikt zowel van laag naar hoog, als van hoog naar laag.

Probeer het eens op een nieuw bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:

Bij mij werkt alles ook goed.
Misschien staat je automatisch berekenen op handmatig.
Druk eens op F9, daarmee reken je handmatig.
In Office2003 staat die optie onder: extra > opties > tabblad berekenen > automatisch.

dus de formule in A3 verandert abusievelijk niet.
Hoezo abusievelijk? De formule in A3 verwijst naar een cel in het andere sheet. Als je daarin een andere waarde zet (bijv door sorteren) verandert de waarde van A3 ook. Met andere woorden: met sorteren sorteer je de waardes in het bereik, niet de volgorde van de formules die daarnaar verwijzen. (twee keer lezen, dan begrijp je het wel ;))
Als je gaat slepen, blijft de verwijzing intact.
groeten,

Beste Rutno,

je stelling is m.i. alleen waar als je dollartekens in de formule plaatst, b.v. $A$3; dan blijft de verwijzing naar A3, ongeacht de sortering.
laat je de dollartekens uit de formule, dan moet de koppeling m.i. meegaan.
'k hoor nog graag.

groet,
Jelle

Beste Rutno,

in je bestandje krijg ik dezelfde resultaten, met of zonder $ !

verwijzing (met $) verwijzing (zonder $)

2 2
4 4
6 6
8 8
9 9

Dan begrijp ik de vraag of het probleem niet. Ik vermoed dat je een andere verwachting hebt van excel.

Beste Rutno,

'k bedoel
als je een broncel (d.m.v. sorteren) naar een andere plaats brengt, b.v. naar A10, zou de link naar het bestemmingsblad mee moeten verhuizen naar de nieuwe positie A10 van het bronblad.

hopelijk is dit iets duidelijker?

M.vr.gr.
Jelle

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan