• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sorteren met versie-verhoging

Status
Niet open voor verdere reacties.

deadbeauty

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2007
Beste,

Ik heb een aantal bestanden gesorteerd, met 21000 nummers. Deze bestanden kan ik dan sorteren met de knop in Excel, maar bestanden die een nieuwe versie hebben worden vermeld met een streepje en de versie dus bijvoorbeeld: 21008-1 of 21045-3.
Echter als deze gesorteerd worden komen de versieverhoogde nummers onderaan te staan vanwege het streepje. Graag wil ik deze toch gewoon in mijn lijst hebben bij het juiste 21000 nummer.

Ik heb een voorbeeld bestandje opgezet, zie bijlage.

groetjes DB

Bijlagen

Dat kan door een hyulpkolom te gebruiken waarin je de te sorteren waarde als tekst neerzet. Daarna op die hulpkolom sorteren (evt de optie kiezen om alles als tekst te sorteren). Zie bestand.

Bijlagen

Ja inderdaad dat is een mogelijkheid, maar hij werkt niet echt fijn.

Ook is lastig dat dan de bron lijst ook mee veranderd, en is er geen mogelijkheid het in 1 directe stap te doen, in een formule ??????????????????

Iemand en idee?

Laatst bewerkt:
Is er een mogelijkheid?

misschien laten sorteren om de 5 linkse cijfers.....maar dan moet hij ze wel gewoon Allemaal laten zien, en niet weglaten.......??

?????????????

DeadBeauty, Het enige dat ik kan bedenken, is het aanpassen van de bestandsnamen die je als eerste aanmaakt. Je geeft 'herzieningen' een volgnummer mee, dan kan je dus de initiele versie volgnummer 0 meegeven. Dan heb je dus naast 21008-1 of 21045-3 óók de namen 21008-0 en 21045-0. Hiermee sorteer je dus alles als tekst en zal je volgorde behouden blijven.
En nu ik er over nadenk... Als je gewoon alle namen het cellformat 'Text' meegeeft? Volgens mij krijg je dan ook al de goede sortering. (1e methode vind ik persoonlijk trouwens mooier!)

Groet, Leo

Leo,

Dank je, het probleem is alleen dat het gaat over nummers van tekeningen. Dus dit word een heel karwei, alle tekeningen -0 mee te geven, of ik moet dat misschien alleen in de lijsten doen.

die 2e optie van jouw volg ik niet helemaal, je wil zeggen gewoon de cellen op tekst zetten? dan sorteert hij niet goed...of begrijp ik het verkeerd?
mvg

DeadBeauty,
Dus dit word een heel karwei, alle tekeningen -0 mee te geven
Tja, ik weet niet om hoeveel bestanden het gaat, maar het zou géén gekke aktie zijn voor een 'verloren regenachtige dag'...:D
Gelijkheid in notatie is (vind ik!) héél belangrijk!

of ik moet dat misschien alleen in de lijsten doen
HOE kom je aan je overzichten in Excel? Heb je een macro lopen die die namen van de bestanden uit een bepaalde folder haalt? Als dat zo is, kan je vrij gemakkelijk de bestandsnamen in je lijst tijdens het importeren aanpassen. Maar óók een macro schrijven die achteraf in je lijst alle namen - die alléén uit getallen bestaan - een '-0' meegeeft, is niet zo moeilijk.

die 2e optie van jouw volg ik niet helemaal, je wil zeggen gewoon de cellen op tekst zetten? dan sorteert hij niet goed...of begrijp ik het verkeerd?
Dat was gewoon een brainwave-je van me... Ik had het idee dat je de namen die alleen getallen bevatten moest omzetten in een ander format dan 'number' of 'general' (in nederlands 'getal' of 'algemeen'???). Dan krijg je naar mijn mening de volgende sortering (als voorbeeld): 21008; 21008-1; 21008-2; 21008-3; 21009 enz...
Maar ik kan hier ook ONGELOFELIJK naast zitten!:rolleyes:

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Kei bedankt voor je opties.

Die laatste werkt inderdaad niet, dus niet zon fantastische brainwave :P

Ik ben bang dat er niet echt andere opties zijn... van macro's enzo heb ik totaal geen verstand.

groetjes

DeadBeauty,
van macro's enzo heb ik totaal geen verstand
Och, maar ik wel....:D

Zet dit codeblokje in een standaard VBE-module van je workbook.
Code:
Sub VoegToe()
Dim rngNummer As Range

For Each rngNummer In Selection
        If IsNumeric(rngNummer.Value) Then rngNummer.Value = rngNummer.Value & "-0"
    Next

End Sub
Selecteer vervolgens in je sheet alle cellen met de bestandsnamen en start de code. Alle namen zonder '-' zullen worden aangepast in '-0'. Oefen dit wel ff in een kopie! Daarna sorteren, én.... :thumb:

Groet, Leo

aha ;) :P

Euhm dus ik open een nieuw excel bestand, ga naar vba en open een nieuwblad. Kopieer daar jouw code in. Sla dit op. Dan kopieer ik als test een aantal nummers in. Ik selecteer ze, maar hoe start ik dan de code?

ik weet echt niks van VBA ofja niet genoeg heb er in het verleden wel ooit iets mee gedaan, maar dat is allang verwaterd.

OHW ik heb het al, dan gewoon weer naar Macro's en dan op Uitvoeren, dan doet hij het :DD:D

SUPER BEDANKT !!!!!

thx

Laatst bewerkt:
Hallo DeadBeauty,

Ik heb nog een alternatief voor je (zie de bijlage). Het principe is eenvoudig.
Je gebruikt 1 extra sorteerkolom. Daarnaast maak je gebruik van een vaste
nullentabel.
Zet de bestandsnaam samen met het aantal nullen (op basis van de lengte
van de bestandsnaam) in de sorteerkolom (F) en sorteer daarna.
Voordeel is dat je geen gelijkheid in notatie hoeft toe te passen, maw je
bent flexibeler.

Succes.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan